Original title:
Recirkulace výfukových plynů zážehového motoru
Translated title:
Exhaust Gas Recirculation of a Spark-ignition Engine
Authors:
Dohnal, Martin ; Lempera, Aleš (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá návrhem konstrukční úpravy zážehového motoru, která by umožnila zvýšení podílu recirkulovaných plynů ve válci pro získání co největšího množství výhod, které nám recirkulace výfukových plynů může nabídnout. Úvodní část je věnována popisu recirkulace výfukových spalin a jejího vlivu na zážehový spalovací motor. V následující části jsou popsány metody rozvrstvení směsi a typy sacích kanálů spalovacích motorů. Následně je, na základě provedených výpočtů, navrhnuta konstrukce šroubových sacích kanálů, které jsou určeny pro rozvrstvení směsi. Následně je provedeno výpočtové ověření vrstvení. Průtokové vlastnosti sacích kanálů jsou experimentálně ověřeny na profukovací stanici a následně porovnány se sériovými.
This master‘s thesis deals with design adjustment of spark ignition combustion engine, which might offer larger share of recirculated exhaust gases in cylinder for reaching a large number of benefits that exhaust gas recirculation can offer. The introductory theoretical part describes exhaust gas recirculation and its influence on spark ignition combustion engine. In the following part the methods of mixture layering and types of intake ports are described. Further design of spiral intake port is made based on calculations. Capability of mixture layering is valuated by numerical simulation. Flow properties of intake ports are compared to production version by an experiment on flow station.
Keywords:
Exhaust gas recirculation; mixture layering; numerical simulation; spiral intake port; Recirkulace výfukových spalin; vrstvení směsi; výpočtové simulace; šroubový sací kanál
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82303