Název:
Návrh lineárního motoru s permanentními magnety
Překlad názvu:
Design of linear motor with permanent magnets
Autoři:
Čech, Jan ; Bulín, Tomáš (oponent) ; Knebl, Ladislav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se ve své první části zabývá studiem lineárních motorů. Úvod práce se věnuje stručnému popisu lineárního motoru včetně jeho příslušenství. Je zde popsaný princip lineárních motorů, jejich obecné výhody a nevýhody. Následuje přehled a rozdělení lineárních motorů, které mají v současné době praktické využití. Každý typ v současné době používaných lineárních motorů je stručně popsán a je objasněn jeho princip a charakteristické vlastnosti včetně konkrétní aplikace. Druhá část práce se zabývá návrhem modelu ekvivalentního magnetického obvodu lineárního motoru se železným jádrem. Návrh se poté využil pro simulaci rozložení a velikosti magnetického toku v lineárním motoru. Velikost magnetické indukce ve vzduchové mezeře se porovnala s hodnotami vypočtenými metodou konečných prvků. Z vypočtené magnetické indukce byla dále vypočtena tažná síla motoru, která byla porovnána s hodnotou v katalogovém listu.
The first part of this thesis deals with the study of linear motors. The introduction of the thesis deals with the brief description of the linear motor, including its accessories. This part explains principle of linear motors, their general advantages and disadvantages. The next section contains an overview and division of the currently used linear motors. Each type of currently used linear motors is briefly introduced and also its principle and characteristics are described, including its specific application. The second part of the thesis deals with the design of an equivalent magnetic circuit model of a linear iron-core linear motor. Hereafter, the proposed design will be used to simulate the distribution of magnetic flux in the linear motor. The evaluated flux-density distribution in the air gap is later compared with the results obtained with finite element method. The thrust is then calculated from the flux-density and the estimated value is compared with the value listed in datasheet.
Klíčová slova:
asynchronní; hybridní; Lineární motor; magnetický odpor; magnetický tok; odporová síť; odporový element; příčný magnetický tok; segment; synchronní; železné jádro; asynchronous; hybrid; iron core; Linear motor; magnetic flux; magnetic resistance; reluctance network; resistivite element; segment; synchronous; transverse magnetic flux
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/81629