Název:
Zvýšení účinnosti jednofázového asynchronního motoru
Překlad názvu:
Efficiency improvement of single-phase induction motor
Autoři:
Bořil, Michal ; Mach, Martin (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tématem bakalářské práce je zvýšení účinnosti jednofázového asynchronního motoru. Práce je rozdělena na několik částí a obsahuje informace uvedené k tématu. V první části je uveden teoretický princip všech točivých strojů, od třífázových motorů až po jednofázové motory, kde je podrobně popsán princip, konstrukce a funkce těchto zařízení. Ve druhé části je analyticky navrhnut nový model motoru podle štítkových hodnot zadaného jednofázového asynchronního motoru a upraven tak, aby měl co nejlepší účinnost. Model motoru je vytvořen v programu ANSYS RMxprt a srovnán s modelem zadaného motoru, který je rovněž vytvořen podle parametrů z technické dokumentace ve stejném programu. V předposlední části bakalářské práce je vytvoření několik modelů s navrhnutými úpravami motoru pro zvýšení účinnosti a srovnáno se zadaným motorem. Tato část je zaměřena na analýzu jednotlivých druhů ztrát, které ovlivňují účinnost a výkon motoru. V poslední části bakalářské práce je v programu ANSYS Maxwell simulován model zadaného motoru a model motoru s nejvyšší účinností pomocí MKP. Získané informace modelů z programu Maxwell jsou porovnány s informacemi získané z programu RMxprt a vyhodnoceny.
The subject-matter of the Bachelor Thesis is increasing efficiency of a single-phase asynchronous motor. The thesis is divided into several parts and comprises information concerning the subject-matter. The first part deals with the theoretical principle of all rotary machines from three-phase motors to single-phase motors, describing the principle, design and functionality of these devices in detail. In the second part, a new motor model is designed on the basis of the label values of a specified asynchronous motor and adapted to have the highest possible efficiency. The model of the motor is created in the ANSYS RMxprt program and compared to a model of the specified motor, which is also created on the basis of parameters of the technical documentation in the same program. In the last but one part of the Bachelor Theses, several models are created with proposed modifications of the motor to increase efficiency and compared to the specified motor. This part focuses on an analysis of individual types of losses that influence the efficiency and power of the motor. In the last part of the Bachelor Thesis, in the ANSYS Maxwell program, a model of the specified motor and a model of the motor with the highest efficiency is simulated with the use of FEMM. The obtained information of the models from the Maxwell program is compared to information obtained from the RMxprt program and evaluated.
Klíčová slova:
analytický výpočet parametrů a návrh motoru; Asynchronní motor; konstrukce; konstrukční úpravy motoru; metoda konečných prvků; program ANSYS RMxprt a ANSYS Maxwell; příkon a výkon motoru; simulace; ztráty; zvýšení účinnosti; analytical parameter calculation and engine design; ANSYS RMxprt and ANSYS Maxwell; Asynchronous motor; design; efficiency gain; engine design; engine power and power; finite element method; loss; simulation
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/81597