Název:
Fenomény filosofie výchovy - edukace
Překlad názvu:
Phenomena philosophy of education - education
Autoři:
KOPTYŠOVÁ, Monika Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá filozofií výchovy edukací. Teoretická část se zabývá edukací z pohledu filosofie výchovy, a to z historického hlediska v období starověku a novověku, posléze v pojetí dnešní doby. Je vytvořena filosofická reflexe zaměřená na filosofická východiska výchovy edukaci, filosofický základ některých alternativních pedagogických směrů a obraz jednotlivce a společnosti ve filosofii výchovy. Je zmíněn i problém etická dimenze filosofie výchovy. Ve druhé, empirické části, bylo prostřednictvím dotazníkového šetření zkoumáno, jaké povědomí o filosofii výchovy edukaci mají samotní učitelé. Pro doplnění daného problému byly zhotoveny i dvě případové studie. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaká filosofická východiska lze formulovat pro oblast výchovy a edukace v současnosti, jaký je filosofický obraz jednotlivce a společnosti ve filosofii výchovy a jakou etickou dimenzi má filosofie výchovy. This work concern is about philosophy of upbringing the education. Theoretic part of thesis deals with the education from the perspective of philosophy, education, from the part of the medieval and modern age, to the present day. This work contains the philosophical reflection on philosophic resources of education, which means that education is the basic philosophic step for some alternative way of pedagogic outcomes and for the picture of modern individual and society education and philosophy. The ethic codex and dimensions is also mentioned as a part of educational philosophy. In the second empirical part of this work, we brought an analysis and a deep research by the questionnaire method to answer a question, how high is the awareness of teachers in schools about philosophic education. For the completion of the course and research, we used to study chess. The main goal and aim of this thesis was to achieve and bring to light an answer to question what philosophy, outcomes might be framed for the area of education, upbringing and educate in the present time, what is the basic picture of the individual and the society in the philosophical education and what are the possible ethical dimensions of philosophy education.
Klíčová slova:
alternativní směry ve vzdělávání; dimenze filosofie výchovy; edukace; filosofie výchovy; obraz jednotlivce a společnosti; vzdělávání; výchova; alternative way of education; dimensions and perspectives of philosophic education; educare; education; philosophy education; the picture of individual; the picture of individual and society; upbringing Citace: KOPTYŠOVÁ, Monika. Fenomény filosofie výchovy - edukace. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/52145