Název:
Fonologické schopnosti dětí a jejich rozvoj v soukromé a státní mateřské škole
Překlad názvu:
Phonological abilities of children and their development in the private and public kindergarten
Autoři:
KRUMLOVÁ, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na fonologické schopnosti, které sleduje u dětí v předškolním věku. Ty se jeví významnými pro nácvik čtenářských dovedností. Cílem práce bylo provést diagnostiku dětí, popsat průběh a výsledky vyšetření těchto schopností a nastavit možná opatření k jejich dalšímu rozvoji. Teoretická část je věnována vývoji dítěte předškolního věku se zaměřením na jednotlivé oblasti percepčně motorických a kognitivních funkcí v souvislosti s vývojem fonologických schopností. Práce vymezuje rozdíl mezi školní zralostí a připraveností, způsobilostí. Dále se věnuje komunikační schopnosti, řeči a vymezuje fonetiku a fonologii. Na konec jsou zmíněny podmínky vzdělávání a způsob práce v soukromé a státní mateřské škole. Praktická část vychází z šetření dětí předškolního věku. Výsledky jsou popsány a porovnány u dětí ze soukromé a státní mateřské školy. K práci jsou připojeny náměty činností napomáhajících dalšímu rozvoji zkoumaných schopností.This Bachelor thesis is focusing on the phonological abilities of preschool children. These phonological abilities are important for practicing on reading skills. The main objective was to examine children and to describe the process and findings. Some possible measures for their further development are devised, too. The theoretical part of the thesis covers the development of the preschool child. Its focus are the perceptually motoric and cognitive functions in connection with the development of phonological abilities. Additionally, it also describes the difference between school maturity vs. readiness and competence. Furthermore, it covers communication skills, speech and it defines phonetics and phonology. Finally, the boundary conditions of education and the methods of work in the private and public kindergarten are mentioned. The practical part is based on the examination of preschool children. It describes the findings and attempts to compare children from private and public kindergartens. The thesis concludes with a few suggestions for activities in order to facilitate the further development of the abilities under research.
Klíčová slova:
dítě předškolního věku; fonologické schopnosti; soukromá mateřská škola; státní mateřská škola; vývoj; development; phonological abilities; preschool children; private kindergarten; public kindergarten Citace: KRUMLOVÁ, Eva. Fonologické schopnosti dětí a jejich rozvoj v soukromé a státní mateřské škole. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/50721