Original title:
Ideální pedagog mateřské školy očima rodičů
Translated title:
The Ideal Kindergarten Teacher from parents´ Perspective.
Authors:
KOVAŘÍKOVÁ, Nikola Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma "Ideální pedagog mateřské školy očima rodičů" mapuje pohled rodičů dětí navštěvujících mateřskou školu a zjišťuje jejich představu o tom, jak by měl/a vypadat z jejich pohledu ideální učitel/ka mateřské školy s ohledem na pohlaví respondentů. Autorka se primárně zaměří na teoretické vymezení osobnostních i profesních kompetencí pedagoga mateřské školy, rozlišení typologie učitele, výchovné styly, pojetí autority a s tím související profesní náplň a nároky spojené s vykonáváním této profese a lehce nastíní vědní obor pedeutologii a již realizované výzkumy. V praktické části je realizováno kvantitativní výzkumné šetření metodou dotazníku. Dotazník je anonymní z důvodu zachování anonymity respondentů. Výzkumný vzorek představují rodiče dětí navštěvujících mateřskou školu v městě Písek. Z odpovědí vyplývají názory respondentů na představu o ideálním učiteli mateřské školy, které budou srovnány s hypotézami a poté analyzovány. Cílem diplomové práce je zjistit majoritní (většinové) názory respondentů na učitelský "ideál", jaké charakteristické rysy nejčastěji požadují/upřednostňují, jakému typu učitele z typologie z teoretické části práce tyto rysy nejvíce odpovídají a zdali, popřípadě jakým způsobem se liší představy o ideálním učiteli mateřské školy.The thesis, on the subject of "The ideal nursery-school teacher in the eyes of parents", surveys the perspective of parents of children attending nursery school and investigates their point of view as to what the perfect nursery-school teacher should be like, while taking into consideration the gender of the respondents. The author focuses primarily on the theoretical specification of the nursery-school teacher's personality and professional competence, differentiation of teacher typology, education styles, the concept of authority and the related work agenda and demands connected with practising this profession. She also outlines the scientific discipline of pedeutology and existing research. In the practical section, a quantitative research investigation is made by way of questionnaire. The questionnaire is anonymous so as to protect the anonymity of the respondents. The research sample comprises the parents of children attending nursery school in the town of Písek. The responses reflect the respondents' opinions with respect to their idea of the perfect nursery-school teacher, and will be compared with hypotheses and then analysed. The thesis aims to ascertain the respondents' majority view as to the nursery-teacher ideal, the characteristics they most often want/prefer, the type of teacher (according to the typology in the theoretical section of the thesis) to which these characteristics best correspond, and whether or how ideas about the perfect nursery-school teacher vary.
Keywords:
nursery school; perfect teacher; teacher; teacher typology; teaching profession; ideální pedagog; mateřská škola; pedagog; rodiče; učitelská profese Citation: KOVAŘÍKOVÁ, Nikola. Ideální pedagog mateřské školy očima rodičů. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/45286