Název:
Otázka čtenářského kánonu a formy recepce v literárním vzdělávání na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na tvorbu K. H. Máchy a B. Němcové)
Překlad názvu:
The question of reader´s canon and forms of reception in literary education at the 2nd stage of primary schools ( with a focus on creating K. H. Mácha and B. Němcová)
Autoři:
SEDMÍKOVÁ, Kristýna Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměří na problematiku českého literárního kánonu a literárního odkazu jakožto národního bohatství, přičemž si práce bude všímat zejména recepce tohoto odkazu u žáků na druhém stupni ZŠ. Za tímto účelem byli zvoleni dva autoři Karel Hynek Mácha a Božena Němcová. Jedná se o kanonické autory, jejich práce byla v mnoha ohledech průkopnická a určující pro následný vývoj české literatury. Práce si klade otázku, do jaké míry je těmto spisovatelským osobnostem přikládána důležitost v očích učitelů i žáků ZŠ. Práce upozorní na odlišné vnímání klíčových autorů v minulosti a v dnešním kontextu. Práce se také pokusí zjistit, jaké didaktické postupy a strategie volí pedagogové při vyučování klíčových autorů. Dalším cílem práce je zjistit, zda učitelé využívají při vyučování zmíněných autorů vlastní inovativní postupy, popřípadě užité formy srovnat s dalšími možnými postupy, které by mohly přispět svou poutavou podstatou k pozitivnímu přijetí u žáků a také k následnému prohloubení porozumění dané problematice.The work will focus on the issue of the Czech literary canon and the literary legacy as a national wealth, while the work will focus especially the reception of this legacy in pupils at the elementary school. For this purpose, two authors were chosen - Karel Hynek Mácha and Božena Němcová. They are canonical authors their works were in many ways pioneering and determined for the subsequent development of Czech literature. The thesis is asking the extent to which importance is attached to these writers in the eyes of elementary school pupils. The work highlights the different perceptions of key authors in the past and in today's context. The work will also try to find out what didactic procedures and strategies are chosen by teachers in the teaching of chosen authors. Another objective of the thesis is to find out whether teachers use their own innovative methods in teaching about the mentioned authors, or compare the applied forms with other possible procedures, which could contribute by their attractive nature to the positive acceptance of students and also to the subsequent deepening of the understanding of the given issue.
Klíčová slova:
B. Němcová; didaktické postupy; didaktické strategie.; K. H. Mácha; Literární kánon; B. Němcová; didactic procedures; didactic strategies.; K. H. Mácha; Literary canon Citace: SEDMÍKOVÁ, Kristýna. Otázka čtenářského kánonu a formy recepce v literárním vzdělávání na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na tvorbu K. H. Máchy a B. Němcové). České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/44914