Název:
Výtvarné studium skutečnosti ve VV na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Study of Reality in Art Education at the Primary School
Autoři:
HŮTTOVÁ, Kamila Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce pojednává o výtvarných studiích skutečnosti na 1. stupni ZŠ. Práce se dělí na část teoretickou a empirickou. Teoretická část má celkem tři kapitoly. První je zaměřena na definici studia skutečnosti a jeho vývoj od prehistorických dob po současné výtvarné umění. Ve druhé je pozornost zaměřena na historické i současné pojetí výtvarné edukace. Poslední oddíl je věnován ontogenetickému vývoji žáků mladšího a středního školního věku. Ačkoliv se studia skutečnosti vyskytují v kurikulu, v jeho aplikaci ve výtvarné výchově lze vytušit značné rezervy. V empirické části zjišťujeme, jaké mají respondenti z řad učitelů/učitelek povědomí o studu skutečnosti jako pojmu a zda jsou si vědomi, kdy se tato problematika zavádí do hodin výtvarné výchovy, popřípadě zda odhalují nějaké pokroky v žákově projevu. Metodou výzkumného šetření byl zvolen rozhovor, který spadá do kvalitativního výzkumu.The diploma thesis deals with the art studies of reality at primary school. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part has three chapters in total. The first one is focused on the definition of the reality study and its development from prehistoric times to contemporary art. In the second, the focus is on the historical and contemporary concepts of art education. The last section is devoted to the ontogenetic pupils' development of younger and middle school age. Although reality study is found in the curriculum, there is considerable reserve in its application in art education. In the empirical part, we find out what teachers respond to the study of reality as a concept, and whether they are aware of when this issue is introduced into art lessons, or if they reveal some progress in pupil's speech. Through the research method, an interview was selected, which is a qualitative research.
Klíčová slova:
mladší školní věk; realita; RVP; studium skutečnosti; střední školní věk; výtvarná výchova; zraková percepce; art education; Framework Education Programme; middle school age; reality; reality study; visual perception; younger school age Citace: HŮTTOVÁ, Kamila. Výtvarné studium skutečnosti ve VV na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/44862