Original title:
Dvouválcový čtyřdobý plochý zážehový motor
Translated title:
Two-cylinder four stroke spark ignition flat engine
Authors:
Dragoun, Jan ; Novotný, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi návrhu klikové hřídele pro dvouválcový čtyřdobý plochý zážehový motor, použitelný do městského vozidla. V práci je uvedeno silové působení na klikový mechanizmus, možné vyvážení klikové hřídele, torzní namáhání a výpočtová metoda kontroly pevnosti. V závěrečné části práce je nastíněn návrh klikové hřídele.
This thesis deals with the possibilities for realization of the crankshaft-cylinder four-stroke gasoline engine is flat, usable in the urban vehicle. In the work described stresses exerted on the crank mechanism can balance the crankshaft, torsional stress and strength calculation method of control. In the final part of this work is outlined proposal for implementation of the crankshaft.
Keywords:
balancing; crankshaft; driving mechanism; stresses exerted; torsional vibration; hnací mechanizmus; kliková hřídel; silové působení; torzní kmitání; vyvažování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/71655