Original title:
Inteligentní řízení modelu vlakového kolejiště
Translated title:
Intelligent control of train track model
Authors:
Prokš, Jiří ; Bohrn, Marek (referee) ; Pavlík, Michal (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá návrhem prvků řízeného modelu vlakového kolejiště. V první části je práce zaměřena na principy datové komunikace. Vysvětluje možnosti komunikace, modulaci a interferenci. Praktická část se zaměřuje na návrh komunikace, ve které je informace přenášena prostřednictvím infračerveného záření. Popisuje funkční částí systému a jejich návrh, mezi něž patří zejména: řídící část, příjem a vysílání řídícího signálu, spínací prvky a h-můstek. Na konci práce je popis řídícího softwaru. Při návrhu jsou zohledněny parametry prvků určených pro modely železnic, které jsou dostupné na trhu. Na konci práce jsou shrnuty parametry výsledného návrhu, jeho použití, výhody a nevýhody.
The aim of this thesis is design of elements intelligent control of train track model. The first part of the thesis is focused on principle of data communication. It explains principle data communication, modulation and interference. Practical part of the thesis is focused on designe of communication. Data communication is realized by infrared radiation. Practical part describes the funcional parts of system and their design, such as: control part, receiver and transmitter, switching elements and h-bridge. At the and of this thesis is described of control software. Properties of elements specialize for model of railway are considered in design. Summary of the design’s parameters, use, advantages and disadvantages are described at the end of this thesis.
Keywords:
Atmega8; DCC; h-bridge; interference; IR LED diode; modulation; phototransistor; PWM; Atmega8; DCC; fototranzistor; h-můstek; interference; IR LED dioda; modulace; PWM
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/71585