Název:
První a druhá světová válka v Krucemburku a okolí: Začlenění regionálních dějin do výuky na 2. stupni základních škol
Překlad názvu:
History of World Wars in the Region of Krucemburk: Teaching Local History at Secondary Schools
Autoři:
Vavroušková, Kateřina ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá začleněním regionálních dějin do výuky dějepisu, a to konkrétně výukou regionálních dějin týkající se 1. a 2. světové války v obci Krucemburk a jejím okolí. Prvotním záměrem práce bylo ukázat možnosti využití regionálních dějin v hodinách dějepisu za pomoci projektového vyučování. Díky úvodnímu kvalitativnímu výzkumu v náslechových hodinách však bylo zjištěno, že žáci daných tříd nejsou na zamýšlenou formu projektového vyučování připraveni. Vzhledem k jejich schopnostem byla proto zvolena výuka v tematických blocích využívající programu kritického myšlení tak, aby byly použity vhodné metody a současně tak docházelo k dodržování obecných pedagogických zásad edukačního procesu, což popisuje prakticky zaměřená část práce. KLÍČOVÁ SLOVA regionální dějiny, 1. a 2. světová válka, didaktický a metodický potenciál regionálních dějin, pedagogický výzkum, KrucemburkThe thesis deals with the integration of regional history into the teaching of history, concretely by teaching the regional history of the First and Second World War in the village Krucemburk and its surroundings. The primary objective of the thesis was to show the possibilities of using regional history in history lessons with the help of project education. However, it was found that the pupils of investigated classes are not ready for the intended form of project education due to the initial qualitative research during the observation hours. Because of their abilities, it has been chosen to teach in thematic blocks using the critical thinking program so that appropriate methods are used, while observing the general pedagogical principles of the educational process, which describes a practically focused part of the work. KEY WORDS regional history, The First and Second World War, didactical and methodological potential of regional history, pedagogical research, Krucemburk
Klíčová slova:
1. a 2. světová válka; didaktický a metodický potenciál regionálních dějin; Krucemburk; pedagogický výzkum; regionální dějiny; didactical and methodological potential of regional history; Krucemburk; pedagogical research; regional history; The First and Second World War