Original title:
"Hmyzí královna v říši neobvyklých pochoutek": Zážitkový turismus, jídelní festivaly a soukromé ochutnávky v perspektivě sociokulturní antropologie
Translated title:
"Insect Queen in unusual delicacies realm": Culinary tourism, food festivals and private tasting events in the context of sociocultural anthropology
Authors:
Matušínská, Radka ; Slavková, Markéta (advisor) ; Zandlová, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o tom, jak jsou konceptualizovány neobvyklé pochoutky z pohledu sociokulturní antropologie, konkrétně v kontextu subdisciplíny antropologie jídla. Neobvyklými pochoutkami jsou myšleny takové pokrmy, které se z našeho pohledu zdají být netradiční a unikátní, ale také šokující či vnímané jako "bizarní". Skrze komplexní zachycení zkušenosti jednotlivce při celém procesu konzumace těchto pokrmů bude interpretováno, co pro něj tato zkušenost znamená, jaké jsou pro ni motivace a jak je následně zvýznamňována v rámci sebeprezentace. Dále bude zkoumáno, jakou mají neobvyklé pochoutky roli v rámci poznávání cizích zemí a zda jsou nositeli kulturního a symbolického významu.The goal of this thesis is to discuss how unusual delicacies are conceptualized in the perspective of sociocultural anthropology - specifically, in the context of anthropology of food. Unusual delicacies are to be understood as non-traditional, unique, but at the same time, shocking or perceived as "bizarre" meals. The complex description of the individual's experience during the consumption of unusual delicacies will help to analyze what is the overall perception of the experience, its pervasion into self-presentation, as well as what are the main motivations for it. Further, it is discussed what role the unusual delicacies play in the context of exploring foreign countries and whether they possess any cultural and symbolic meaning.
Keywords:
anthropology of tourism; culinary tourism; food anthropology; motivation; self-presentation; symbolic capital; symbolism; unusual delicacies; antropologie jídla; antropologie turismu; kulinářský turismus; motivace; neobvyklé pochoutky; sebeprezentace; symbolický kapitál; symbolismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94790