Original title:
Vztah školní nekázně k vybraným charakteristikám žáků
Translated title:
The relationship of school indiscipline with selected characteristics of students
Authors:
Remešová, Jana ; Voňková, Hana (advisor) ; Papajoanu, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou chování a kázně žáků na základních školách. Skládá se z teoretické a empirické části. Teoretická část se zabývá základními pojmy a všeobecnou problematikou kázně a nekázně z dostupné literatury. Empirická část je zaměřena na kvantitativní výzkum četnosti jednotlivých projevů školní nekázně, je zjišťováno, zda je školní nekázeň asociovaná s některou z vybraných charakteristik žáka, jako jsou typ školy, pohlaví, socioekonomická situace rodiny a vývoj četnosti projevů školní nekázně v jednotlivých třídách od šestého do devátého ročníku. Cílem práce je zjištění rozsahu nežádoucího chování ve vybraných školách. Jako výzkumná metoda je použita statistická analýza dat, technikou sběru jsou dotazníky. Výsledkem je souhrn nejčastěji se vyskytujícího neukázněného chování na druhém stupni sledovaných škol a jeho vyhodnocení v rámci vybraných charakteristik z pohledu sebehodnocení žáků. Sebehodnocení je porovnáno s hodnocením neukázněného chování z pohledu třídního kolektivu a posouzením návrhu chování hypotetické osoby. Klíčová slova Kázeň, školní kázeň, školní nekázeň, výzkum školní nekázně, sebehodnocení, ověřovací metody sebehodnocení.This diploma thesis deals with issues of pupils' behavior and discipline at elementary schools. It consists of a theoretical and practical part. The theoretical part deals with basic concepts and general problems of discipline and inexplicably with available literature. The practical part is focused on the research of the frequency of individual manifestations of disruptive behavior, it is determined whether the lack of discipline is associated with one of the selected characteristics of the pupil, such as the type of school, gender, socio - economic situation of the family and the development of the frequency of individual manifestations of disruptive behavior from the sixth to ninth grade. The aim of the thesis is to find out the extent of undesirable behavior in selected schools. The research method used is the statistical analysis of the data and the collection method is in the form of questionnaire. The result is a summary of the most frequently occurring unruly behavior at second level of the elementary school and its comparison within selected characteristics from the pupilś point of view. Self-evaluation is compared with the evaluation of unruly behavior from the point of view of the class and with the assessment of hypothetical person's suggestion. Key words Discipline, school discipline,...
Keywords:
anchoring vignette method; discipline; gender; school type; socio-economic status; kázeň; metoda ukotvujících vinět; pohlaví; socio-ekonomický status; typ školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94521