Název:
Tranzice mezi 1. a 2. stupněm základního vzdělání - porovnání longitudinálního a transverzálního přístupu
Překlad názvu:
Transition from primary to lower secondary education - comparison of a longitudinal and a cross-sectional approach
Autoři:
Kučerová, Barbora ; Šírová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RIGORÓZNÍ PRÁCE Název práce: Tranzice mezi 1. a 2. stupněm základního vzdělání - porovnání longitudinálního a transverzálního přístupu Autor práce: Mgr. Barbora Kučerová Počet stran a znaků: 94 stran, 192 976 znaků Počet příloh: 2 Počet použitých zdrojů a literatury: 83 Abstrakt: Rigorózní práce se zabývá konceptem self-efficacy ve školním prostředí a zaměřuje se na zjišťování rozdílů v úrovni akademické self-efficacy a emocionálního prožívání změny žáků během přechodu z 1. na 2. stupeň základního vzdělání. Předkládaná práce je výsledkem srovnání longitudinálního a transverzálního přístupu k výzkumnému problému. V rámci longitudinálního přístupu byla úroveň akademické self-efficacy a emocionálního prožívání změny zjišťována pomocí dotazníku na jedné kohortě 173 respondentů 5. tříd sledovaných během tří měřených období - před přechodem, po přechodu a po adaptaci na změnu. V rámci transverzálního přístupu byla úroveň sledovaných proměnných také měřena dotazníkem, v tomto případě bylo ovšem celkem 1510 respondentů rozděleno do tří různých kohort v závislosti na období sběru dat. Výsledky analýzy obou typů studií neprokázaly statisticky významný pokles úrovně akademické self-efficacy žáků během přechodu a akademická self-efficacy zde hrála roli spíše trvalé osobnostní charakteristiky. Oproti očekáváním...OF THESIS Title: Transition from primary to lower secondary education - comparison of a longitudinal and a cross-sectional approach Author: Mgr. Barbora Kučerová Number of pages and characters: 94 pages, 192 976 characters Number of appendices: 2 Number of references: 83 Abstract: This rigorosus thesis considers the concept of self-efficacy in a school environment and focuses on investigating the differences in the level of pupils' academic self-efficacy as well as the emotional perception of the change during the transition from primary to lower secondary education. The submitted work is the result of a comparison of a longitudinal and a cross-sectional approach to the research problem. Within the longitudinal approach, the level of academic self-efficacy and emotional perception of the change was measuered using a questionnaire on a one cohort sample of 173 fifth-graders during three times - before the transition, after the transition and after the adaptation to the change. Within the cross-sectional approach, the level of observed variables was measured using a questionnaire as well. In this case, the complete sample was devided into three different cohorts based on the time when the data was collected. The results of both types of research did not prove a statistically significant decrease of...
Klíčová slova:
self-efficacy|akademická self-efficacy|přechod|adaptace|změna; self-efficacy|academic self-efficacy|transition|adaptation|change