Original title:
Zařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní škole
Translated title:
Implementation of the paralympic school day into the primary school education
Authors:
Bulandr, Marek ; Vařeková, Jitka (advisor) ; Prokešová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Zařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní škole Cíle: Paralympijský školní den (PŠD) je jeden ze směrů paralympijských vzdělávacích programů, při kterém se děti základních škol ve věku 6 - 12 let seznamují s paralympijskými sporty. Cílem je zlepšení porozumění specifickým potřebám jedinců se zdravotním postižením a změna postojů při vnímání jejich odlišnosti. Metody: Na pražské základní škole byla v červnu 2017 realizovaná zkrácená verze PŠD. 28 žáků 5. ročníku (16 chlapců a 12 dívek) mělo možnost vyslechnout teoretickou přednášku, prakticky se seznámit s paralympijskými sporty prostřednictvím studentů aplikovaných pohybových aktivit a besedovat s paralympioničkou Terezou Diepoldovou. Změna postojů byla hodnocena pomocí dotazníku CAIPE a dotazníku Adjective-Checklist před programem a týden po jeho realizaci. Dále byla k hodnocení využita metoda participantního pozorování. Výsledky: Před realizací PŠD bylo průměrné výsledné bodové skóre v dotazníku Adjective- Checklist u chlapců 26,5, u dívek v té samé třídě byl výsledek 26,0 - v obou případech se jedná o pozitivní postoje. Po realizaci PŠD byl u chlapců výsledek 27, 25, u dívek byl výsledek 27,0. Opět jsou oba výsledky pozitivní. Z tohoto dotazníku je zřejmé, že dívky i chlapci mají srovnatelně pozitivní...Title: The Paralympic School Day as a part of education on elementary schools Objectives: The Paralympic School Day (PSD) is one of the Paralympic educational programs in which children (6 to 12 years) learn about paralympic sports. The aim of PSD is to improve understanding of specific needs of individuals with disabilities and to change attitudes of pupils towards understandig of their divergence. Methods: In June 2017 a shortened version of PŠD was implemented at one elementary school in Prague. 28 pupils of 5th class (16 boys and 12 girls) had an opportunity to listen to a theoretical lecture, than to get acquainted with paralympic sports with students of applied physical activity and to talk to Czech succesful paralympic athlete Tereza Diepoldova. The change of attitudes was assessed by the CAIPE-CZ questionnaire and by the Adjective- Checklist before the program and a week after its implementation. The method of participative observation was used to evaluate of the overall succes of the PSD. Results: Before the PSD, the mean resultwas 26.5 for boys, 26.0 for girls in the same class - both positive attitudes. After the realization of PSD, the result was 27, 25 for boys, 27.0 for girls. Again, both are positive. Both girls and boy have comparatively positive attitudes towards a disabled pupisl....
Keywords:
attitudes; diasbility; elementary school; Paralympic School Day; integrace; paralympijský školní den; postoje; sluchové postižení; Tělesné postižení; zrakové postižení; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94414