Original title:
Prostory odjinud
Translated title:
Spaces from Elsewhere
Authors:
Stojčevski, Dragan ; SCHMELZOVÁ, Radoslava (advisor) ; ŠTOREK, Pavel (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Disertaĉní práce se zabývá specifickou tvorbou prostoru, kterou autor definuje jako scénografickou instalaci. V první kapitole Prostor jako médium autor mapuje práci s prostorem různých umělců, jeţ ho inspirovala k vlastnímu výzkumu. Jedná se o scénografii v souĉasném divadle, instalaci ve výtvarném umění, rovněţ o tvorbu expozic v muzeích a dotýká se také uměleckých projektů ve veřejném prostoru a souĉasné tvorby pomníků. Autor dochází k názoru, ţe scénografická instalace je specifický druh scénografie, která se objevuje v site specific projektech, v environmentálním a imerzivním divadle. Dále definuje scénografickou instalaci i jako samostatný umělecký ţánr tak, jak je to u instalace ve výtvarném umění. Tento ţánr specifikuje tím, ţe má performativní a narativní vlastnosti. Dalším specifikem tohoto ţánru je podle autora návaznost prostoru s divákem jako úĉastníkem.
Výzkum se dělí do tří okruhů, ve kterých se autor snaţí uvést několik důleţitých charakteristik scénografické instalace.
V prvním okruhu Rekontexualizace prostoru popisuje zkušenosti z autorského site specific projektu In S(p)ite of fire a scénografickou práci na environmentálním divadle Oresteia. Popisuje, jakým způsobem scénografická instalace dokáţe veřejný prostor proměnit a dát ho do jiného kontextu.
V druhém okruhu Fenomén přemísťovaní se autor zabývá tvorbou scénografické instalace ve výstavním prostoru muzea. Zajímá ho, jak scénografická instalace dokáţe jinak interpretovat vystavované artefakty v muzeích. Dokládá to svou zkušeností z autorských projektů Pergamon Set a Pokoj.
V třetím okruhu Prostorová simulace zkoumá scénografickou instalaci z hlediska prostorové simulace v divadle a v galerii. Své poznatky opírá o scénografické realizace v představeních Král jelenem a Experiment myší ráj a dále o autorský projekt You Are Unique You Do Not Exist, realizovaný v galerii.Dochází k poznání, ţe scénografie dokáţe bez aktérů tvořit performativní prostor, ve kterém je divák hlavním hybatelem, a ţe můţe existovat jako samostatný ţánr, mimo kontext divadla.
Na závěr výzkumu autor popisuje vztah a role diváka ve scénografické instalaci.The dissertation thesis deals with a specific type of creation of space, that the author tries to define as scenographic installation. In the first chapter, Space as Medium, the author maps work with space of a variety of artists who inspired him in his own research. He deals with scenography in contemporary theatre, installation in visual arts, creation of exhibitions in museums as well as with art projects in public spaces and creation of contemporary monuments.
The author comes to the conclusion that the scenographic installation is a particular type of scenography that appears in site-specific projects, in environmental and immersive theatre. He also defines the scenographic installation as an independent artistic genre, similar to installation in the visual arts. He specifies this genre by its performative and narrative qualities. The author sees the conection of the space with spectator as participant as another of its distinguishing features.
The research is divided into three parts, where the author points out some of the important spatial characteristics of scenographic installation.
In the first part The Re-contextualization of Space, he describes his experience with authorial site-specific project In S(p)ite of Fire and his scenographic work on environmental theatre Oresteia. He describes how a scenographic installation can transform public space and put it in another context as a part of site specific projects and environmental theatre. In the second part The Phenomenon of Relocation, the author discusses the creation of scenographic installations in exhibition spaces of a museum. He is interested in the ability of scenographic installation to re-interpret the artifacts exhibited in museums. He provides his experience with authorial projects Pergamon Set and Room, produced inside of museums.
In the third part The Spatial Simulation, he explores scenographic installation within the phenomenon of simulation in space in theatres and galleries. He bases his findings on his scenographic work on King Stag and Experiment Mice Paradise performances and on his authorial project You Are Unique You Do Not Exist, produced in a gallery. He comes to the conclusion that scenography alone, without actors, can make a performative space in which the spectator is the main driver and that it can exist as a separate genre, outside of the context of theatre.
At the end of his research the author describes relations and roles of the spectator in scenographic installation.
Keywords:
instalace (umění); pamět místa; prostor (architektura); prostor jako médium; scénografie; typologie prostoru
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10052