Original title:
Chris Marker prizmatem Gillese Deleuze: imaginární setkání
Translated title:
Gilles Deleuze "on" Chris Marker: Imaginary Rendezvous
Authors:
Strejcovský, Jan ; BARTOŠEK, Pavel (advisor) ; PETŘÍČEK, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ačkoli francouzský filosof Gilles Deleuze zahrnul do svých kontroverzních studií o filmu mnoho současníků, spolupracovníků i přátel Chrise Markera, on samotný mezi analyzovanými filmaři chybí. Oproti tomuto zdání lhostejnosti mezi oběma autory tato diplomová práce předpokládá průkazné průsečíky jejich myšlení a klade si za cíl nikoli vyčerpávajícím, přirozeně nutně subjektivním rastrem nahlédnout prostřednictvím klíčových témat z některých Deleuzových knih několik referenčních filmů Chrise Markera. Film 2. Obraz-čas a Také sochy umírají; Bergsonismus a Rampa; Proust a znaky a Bez slunce.Despite the fact that the French philosopher Gilles Deleuze has included many contemporaries, co-workers and friends of Chris Marker in his controversial writings on film, Marker himself is missing among the analyzed filmmakers. This thesis challenges the supposed passiveness between both authors assuming certain intersections between their thoughts, aiming to look at several of Chris Marker's emblematic films - indeed not comprehensively, rather naturally subjectively - through the key themes from some of Gilles Deleuze's books. Statues Also Die and Cinama II: The Time-Image; La Jetée and Bergsonism; Sunless and Proust and Signs.
Keywords:
analýzy filmových děl; Deleuze, Gilles, 1925-1995; dokumentární film; filmoví režiséři; filozofové; francouzská kinematografie; Marker, Chris, 1921-2012
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10026