Original title:
Absurdita násilí v moderním hispanoamerickém dramatu
Translated title:
Absurdity of Violence in Modern Hispanoamerican Theatre
Authors:
Merhautová, Eva ; Poláková, Dora (advisor) ; Housková, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (Česky) Předkládaná práce si klade za cíl prozkoumat a porovnat prvky absurdního dramatu u tří moderních hispanoamerických děl, Falsa Alarma (Planý poplach) Virgilia Piñery, Los Siameses (Siamčata) Griseldy Gambaro a naposledy La noche de los asesinos (Noc vrahů) Josého Triany. Počáteční teoretický úvod se zaměřuje na vznik tzv. absurdního divadla, jeho nejdůležitější znaky a konečně i rozšíření tohoto dramatu po Hispánské Americe. Následující stěžejní část práce se zabývá již konkrétně zkoumanými díly a okrajově i autory a jejich tvorbou související se zmiňovanými texty. V jednotlivých kapitolách jsou rozebírány jak typické absurdní prvky, tak i ty, které jsou nějakým způsobem v rámci tohoto paradigmatu originální. Hlavními vodítky při analýze každého dramatu jsou tři nejvýraznější charakteristiky absurdního divadla: popření děje, narušení komunikativní funkce jazyka a až systematické rozvrácení postav. Závěrečná část se věnuje porovnání tvorby tří hispanoamerických autorů jak vzájemně, tak s jejich evropskými protějšky.(English) The aim of this work is to compare the features of the theatre of the absurd of three hispanoamerican works, Falsa Alarma by Virgilio Piñera, Los Siameses by Griselda Gambaro and La noche de los asesinos by José Triana. First, the theoretical introduction focuses on the origins of the so called theatre of the absurd and its main sources, its main characteristics and finally its extension throughout the Latin America. Furthemore, the principal part of this work deals with the concrete analysis of the three theatre works mentioned above, and slightly discusses lifes and works of its authors. Individual chapters aim as at the typical absurd elements, as at those that are in some way original within the theatre of the absurd paradigm. The main help for each analysis are three principal features of this movement: denial of the plot, violation of the communicative function of the language and even systematical rupture of characters. The final part focuses as on the mutual comparison of the three hispanoamerican works, as their likening to the european theatre of the absurd works.
Keywords:
Enrique Buenaventura; José Triana; Mario Benedetti; modern hispanoamerican theatre; Theatre of Absurd; violence,Griselda Gambaro; Absurdní drama; Enrique Buenaventura; Griselda Gambaro; José Triana; Mario Benedetti; moderní hispanoamerické drama; násilí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/93081