Original title:
Nová role veřejných akademických institucí v občanské společnosti a vzdělávání dospělých
Translated title:
The New Role of Public Academic Institutions in Civil Society and Adult Education
Authors:
Navrátilová, Tereza ; Hrubec, Marek (advisor) ; Kopecký, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se soustředí na navržení způsobu spojení občanů a veřejných akademických institucí, a to prostřednictvím práce vzdělavatele dospělých. Analyzuje současné způsoby komunikace akademických institucí s veřejností a nalézá nové, založené na principech teorie transferu výzkumných poznatků. Navrhuje, jak pracovat s vnášením prvků aktivní občanské participace do české společnosti na základě deliberativního pojetí demokracie a principů kritického přístupu ve vědě. Pozornost je věnována specifikaci role andragoga jako zprostředkovatele komunikace mezi občanskou společností a danou institucí. Klíčová slova vzdělávání dospělých, občanská společnost, veřejné akademické instituce, andragogika, participativní demokracie, transfer výzkumných poznatků, kritická teorieThis diploma thesis is focusing on finding a new way of building a relationship between citizens and public academic institutions through the work of adult educators. It analyzes communication channels of academic institutions used for communication with the public and suggests new ones, based on the principles of knowledge mobilization theory. It draws how to bring elements of active civic participation into Czech society and this is based on deliberative concepts of democracy and principles of social critical theory. Attention is paid to the specification of the role of adult educator as a mediator of communication between civil society and the institution. Keywords adult education, civil society, public academic institutions, andragogy, participatory democracy, knowledge mobilization, deliberative democracy, critical theory
Keywords:
adult education|civil society|public academic institutions|andragogy|participatory democracy|knowledge mobilization|critical theory; vzdělávání dospělých|občanská společnost|veřejné akademické instituce|andragogika|participativní demokracie|transfer výzkumných poznatků|kritická teorie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/93079