Original title:
Co to znamená být na začátku II.
Translated title:
What Does - To Be in the Beginning - Mean II.
Authors:
Šimek, Jiří ; LJUBKOVÁ, Marta (advisor) ; MAKONJ, Karel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci se pomocí zpětné analýzy procesu vzniku dvou vlastních
autorských inscenací GoG a LONELiNESS & STUFF snažím popsat základní způsoby a
předpoklady pro vlastní autorskou práci bez scénáře, kdy na počátku stojí pouze téma nebo literární předloha (která je chápána spíše jako hlavní inspirační zdroj). Tyto způsoby a předpoklady nazývám Začátek, což je slovo, které je nejlépe jednoslovně popisuje, což
je také důvodem, proč se celá práce jmenuje Co to znamená být na začátku II. Tento
název by měl symbolizovat moje neustále hledání dalších a sofistikovanějších způsobů práce na vzniku autorského inscenace.
Celá práce začíná kapitolou Východiska, což je soubor toho nejdůležitějšího z mého
studia na Katedře alternativního a loutkového divadla. Kapitola je rozdělena do podkapitol
podle pedagogů, kteří se obměňovali ve vedení hlavního předmětu Herecká tvorba. V každé
podkapitole jsem se snažil zachytit to, jakým způsobem vybrané osobnosti ovlivnily moji
vlastní autorskou práci.
Následují kapitoly GoG a LONELiNESS & STUFF, které popisují moji vlastní práci
na konkrétních příkladech z procesu vzniku obou inscenací. V obou kapitolách popisuji
vlastní „nové“ postupy a zkušenosti. Dávám do vzájemného kontextu procesy obou
představen a popisuji vzájemné rozdíly. Snažím se také hledat propojení mezi podkapitolami
z kapitoly východiska s konkrétními příklady z vlastní autorské práce.
Celá práce končí kapitolou Co to znamená být na začátku, kde shrnuji a zobecňuji
problémy, se kterými jsme se museli v rámci naší autorské práce vypořádat, a stanovuji
požadavky pro vskutku kreativní proces vzniku autorské inscenace.
V závěru celou práci hodnotím jako ohlédnutí za vlastními zkušenostmi. Dále
stanovuji pravidla - z mého pohledu ideálního způsobu práce, a definování diváka jako
rovnocenného spoluautora divadelního představení. Nicméně tento ideální způsob práce v podstatě neexistuje, protože pointou je zušlechťování vlastní schopnosti se neustále
přizpůsobovat a měnit, jednat intuitivně.In this master thesis I am analyzing the process of two author performances
GoG & LONELiNESS & STUFF. I am trying to write down basic methods and assumptions
for my own author work without scenario where the beginning of the whole process is only a theme or a literally model (which is more likely main inspiration source rather than
pattern). All those methods and assumptions, I call Beginning which is a word that
represents them in the best possible way. That is also a reason for naming my thesis What does -to be in the beginning- mean, this name should represent my never ending searching of more sophisticated way of developing theatre performance.
The whole thesis begins with a chapter called Starting-points, which collection of
most important things I learned in the Department of alternative and puppet department. The chapter is divided into parts according to the teachers who took turns in leading main subject
Acting. In every part I tried to write about the way of influencing my approach to author
work.
Middle part consists of two chapters GoG and LONELiNESS & STUFF where I
describe my own work on concrete cases from process of rehearsing both performances. In
both chapters I describe my own new methods and experiences. Putting both processes in
context, and trying to explain differences. And I also try to find a connection between the
chapter Starting-points and concrete cases from my own author work.
The whole thesis ends by a chapter What does to be in the beginning mean
where I summarize and generalize issues which we were solving during our author work and I also try to establish requirements for really creative way of creating author performance.
Main message of this thesis is to look back on my own work. Also, from my point of
view, establishing ideal way of creative process and defining spectator as co-creator of
theatre performance. Where this ideal way of creative process doesn’t exist because the
point upgrades my own ability to constant adapt and change, act intuitively.
Keywords:
Akademie múzických umění v Praze. Katedr; autorské herectví; divadelní inscenace; divadelní metody; divadelní školy; herectví
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9956