Original title:
Globalizace a vybrané globální problémy ve výuce základů společenských věd na gymnáziích
Translated title:
Globalization and selected global issues in social studies at high schools
Authors:
Penížková, Pavla ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Lánský, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je představit téma globalizace a globálních problémů jako téma školního vyučování. Bude provedena didaktická analýza tématu v souvislosti se vzdělávacím obsahem občanského a společenskovědního základu a průřezového tématu výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech na gymnáziích. V teoretické části je krátce vymezena globalizace a vysvětleny potřebné sociologické pojmy, jako například globální chudoba, globální nezaměstnanost a konzumerismus. Dále je zde kapitola o globální výchově ve školách a o výzkumech porozumění globalizaci. Praktická část nejprve přibližuje metodiku kvalitativního výzkumu a metodu hloubkového polostrukturovaného rozhovoru, jakožto východiska práce. Poté prezentuje výsledky výzkumné sondy studentských porozumění realizované se studenty gymnázií, na jejichž základě dává doporučení pro školní výuku. KLÍČOVÁ SLOVA: globalizace, globální rozvojové vzdělávání, globální kompetence, kostruktivismus, studentská porozumění, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný hloubkový rozhovorThe aim of this thesis is to introduce the theme of globalization and global issues as a topic of school education. There will be a didactic analysis of this topic in relation with the content of Civil and Social Sciences and the cross-curricular theme Education for Thinking in the European and Global Context at secondary grammar school. The theoretical part briefly defines globalization and explains the necessary sociological terms, such as global poverty, global unemployment and consumerism. There is also a chapter on global education in schools and on researches on understanding of globalization. The practical part explains the methodology of qualitative research and the method of in-depth interview of the semi-structured type serving as the basis of this work. Then, it presents the results of the research conducted on students' understanding realized with the secondary grammar school students. Finally, it gives recommendations for school education based on these results. KEY WORDS: globalization, global development education, global competence, constructivism, students' understanding, qualitative research, in-depth semi-structured interview
Keywords:
constructivism; global competence; global development education; globalization; in-depth semi-structured interview; qualitative research; students' understanding; globalizace; globální kompetence; globální rozvojové vzdělávání; konstruktivismus; kvalitativní výzkum; polostrukturovaný hloubkový rozhovor; studentská porozumění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92726