Original title:
Motivace žáků ve vyučování
Translated title:
Motivation in the classroom
Authors:
Horáčková, Markéta ; Kargerová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků ve vyučování. Teoretická část vymezuje psychologické a pedagogické termíny, které se týkají dané problematiky, a objasňuje vztahy mezi nimi. Dále nabízí řadu způsobů, metod a strategií, jak motivovat žáky aktualizací jejich potřeb. Poukazuje na vzájemnou souvislost mezi motivací a ostatními oblastmi vyučování (výukové metody, organizační formy, hodnocení, třídní klima etc.). Empirická část si klade za cíl pomocí akčního výzkumu vytvořit takový blok vyučování, který bude žáky aktivizovat a motivovat učení, a tak přispěje efektivnější výuce. Výzkum je postaven na konstruktivistickém pojetí vyučování a využívá výukových metod nabízených programem RWCT, jež značně přispívá pozitivní motivaci žáků.The thesis deals with the issue of motivation in the classroom. In the theoretical part, the work defines psychological and pedagogical terms concerning the chosen topic and explains the relations between the terms. This work further offers a range of manners, methods and strategies in order to motivate pupils by meeting their needs. It shows the reciprocal dependence and connection between the motivation and the other areas in the process of teaching (edutainment methods, classroom organization, evaluation, class atmosphere, etc). The empirical part is carried out by the method of action research. The aim is to construct a lesson which activates and motivates the pupils and in this way to increase the efficiency of the lesson. The research is based on the constructivist concept of teaching and it employs the teaching methods offered by the program RWCT, which extensively contributes to the positive motivation of the pupils.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92405