Original title:
Rané křesťanství a jeho zobrazení trojjediného boha
Translated title:
Earl christianity and vizualization trinity of Got
Authors:
Činátl, Jiří ; Lukeš, Jiří (advisor) ; Kučera, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přestože je trinitární ikonografie poměrně jednoduše srozumitelná, zůstává u celé řady prací z období 4. a 5. stol. n. l. nejasná a obtížně vysvětlitelná. V literatuře minulého století se tak často setkáme s myšlenkami, které byly přejaty ze starších prací a následně byly ji jen mechanicky opakovány v pracích následujících. Takovýto zažitý způsob interpretace může vést u sporných ikonografických analýz k zaměření trinitárním způsobem a ke snaze trojičním způsobem vysvětlit ikonografii "netrinitárních" artefaktů. Tato diplomová práce se pokouší otevřít obtížnou otázku problematiky vzniku, vývoje a vzájemného působení jednotlivých typů symbolů reprezentujících Trojici. Za cíl práce tak můžeme označit snahu o komplexní pohled, který se bude snažit, především u vzájemně podobných motivů a symbolů, vést k přesnějšímu výkladu a zařazení v rámci trinitární ikonografie. Hlavním cílem této diplomové práce je snaha o teologické, umělecko-historické a filosofické uchopení problematiky zobrazení Boha v prvním tisíciletí křesťanské víry. Kvůli rozsáhlosti a značné nepřehlednosti tohoto tématu je práce koncipována se zaměřením na první tisíciletí existence křesťanství. V práci je použito mnoho příkladů vyobrazení a symbolických odkazů na trojjediného Boha. Sama práce se snaží přiblížit i okolnosti vzniku...Though the trinitarian iconography is fairly easy to understand, it remains with many of the 4th and 5th century works it is unclear and difficult to explain. In the literature of the last century, we often encounter ideas that have been absorbed in older works and subsequently only mechanically repeated in subsequent works. Such a way of interpreting can lead to controversial iconographic analyzes in order to focus in a trinitarian way and to attempt in a tricky way to explain the iconography of "non-trivial" artefacts. This diploma thesis attempts to open a difficult question of the origin, development and interaction of individual types of symbols representing the Trinity. The aim of this work is to mark the effort of a complex view, which will try, especially with similar motives and symbols, to lead to a more precise interpretation and classification within the framework of trinitarian iconography. The main aim of this diploma thesis is the effort of theological, artistic, historical and philosophical grasp of the issue of the image of God in the first millennium of the Christian faith. Due to the vastness and considerable lack of clarity of this topic, the work is conceived with a focus on the first millennium of Christianity. Many examples of depictions and symbolic references to the Triune...
Keywords:
a symbol; an art form; art; catacombial art; early Christianity; mosaic; perception; reinterpretation; triumphant art; katakombální umění; mozaika; rané křesťanství; Recepce; reinterpretace; symbol; triumfální umění; umělecká forma; umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92310