Original title:
Zásada materiální publicity v pozemkovém právu
Translated title:
The principal of material publicity in land law
Authors:
Vondrášek, Igor ; Derlich, Stanislav (advisor) ; Franková, Martina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá principem materiální publicity v kontextu pozemkového práva, jenž byl v rámci rekodifikace soukromého práva znovuzaveden do tuzemského právního řádu. Zásada materiální publicity (ochrany veřejné víry) obnovila důvěru v zápisy ve veřejných seznamech a tím poskytla ochranu dobrověrnému nabyvateli, který může při splnění zákonných podmínek nabýt nemovitost od neoprávněného. Přijetím občanského zákoníku byl urovnán judikaturní spor mezi Ústavním a Nejvyšším soudem a definitivně prolomena zásada nemo plus iuris ad alium transferre potest quam ipse habet, na které spočívala předchozí právní úprava. Účinky materiální publicity ovšem nepůsobí bezmezně, nýbrž při splnění podmínek stanovených zákonem. Významná část práce je věnována výkladovým problémům s nimi spojeným. Za rozhodnou podmínku lze označit dobrou víru na straně nabyvatele, jež musí být posuzována vzhledem ke všem okolnostem případu, tj. objektivně. Práce zahrnuje též rozbor relevantních judikaturních závěrů Nejvyššího soudu ČSR týkajících se případů, v nichž byla dobrá víra nabyvatele vyloučena. Kvůli absenci aktuální ustálené judikatury je tedy na výklad pojmu dobré víry nutno usuzovat z rozhodnutí dřívějších. Za účelem nastolení rovnováhy mezi protichůdnými zájmy původního vlastníka a dobrověrného nabyvatele...The diploma thesis deals with the principle of material publicity in the context of land law. This principle was reintroduced into the domestic legal system as a part of the recodification of private law. The principle of material publicity (the protection of public good faith) has restored a faith in records in public registers, thereby providing protection to an acquirer in good faith who may acquire a property from a non-entitled person under certain legal conditions. With the adoption of the Civil Code, a case-law dispute between the Constitutional Court and the Supreme Court was settled and the principle nemo plus iuris ad ali transferre potest quam ipse habet, which the previous regulation consisted in, was broken. However, the legal effects of material publicity do not work indefinitely, but under certain conditions. A significant part of the thesis is devoted to the explanatory problems associated with them. The crucial condition may be to designate a good faith on the part of the acquirer, which must be assessed in the light of all the circumstances of the case, i.e. objectively. The thesis also includes an analysis of the relevant judicial decisions of the Supreme Court of the Czechoslovak Republic concerning cases in which the good faith of the acquirer was excluded. Due to the absence...
Keywords:
acquisition title; good faith; principle of material publicity; dobrá víra; nabývací titul; zásada materiální publicity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/92245