Home > Academic theses (ETDs) > Rigorous theses > Analýza procesu vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením se zaměřením na inovativní výukové metody, moderní digitální technologie a formativní speciálněpedagogické terapie
Original title:
Analýza procesu vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením se zaměřením na inovativní výukové metody, moderní digitální technologie a formativní speciálněpedagogické terapie
Translated title:
Analysis of the process of education of pupils with moderate mental disabilities focusing on innovative teaching methods, modern digital technologies and formative special pedagogical therapies
Authors:
Renfusová, Libuše ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rigorózní práce se věnuje problematice edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením na základních školách speciálních. Cílem rigorózní práce je analyzovat problematiku edukace těchto žáků na základní škole speciální, používání tradičních i inovativních výukových metod, metod zaměřených na komunikaci a podpůrných a rehabilitačních metod s podporou nejčastěji využívaných pomůcek. Součástí analýzy je získání přehledu o využívání nových médií v rámci moderních digitálních technologií v praxi a také možnosti začleňování speciálněpedagogických terapií v rámci vzdělávacího procesu u žáků se středně těžkým mentálním postižením. Do analýzy je zahrnuta i problematika zapojování žáků se středně těžkým mentálním postižením do mimoškolních aktivit. Součástí analýzy je postoj učitelů základních škol speciálních k inkluzi. Poté zhodnotit současné možnosti, přednosti využívání moderních metod a technologií a případně upozornit na možné nedostatky. Na základě výsledků analýzy bude možné doporučit určitá zlepšení za účelem zefektivnění výchovně vzdělávacího procesu u žáků se středně těžkým mentálním postižením. V teoretické části rigorózní práce se zabývám vymezením základních pojmů spojených s mentálním postižením a jeho pojetí z pohledu školství, přičemž vycházím z historických pramenů péče o osoby s...Rigorous work deals with the issue of education of pupils with moderate mental disabilities at special elementary schools. The aim of the thesis is to analyze the issue of education of these pupils at special primary schools, the use of traditional and innovative teaching methods, communication methods and supporting pedagogical and rehabilitation methods, and the most frequently used tools. Part of the analysis is to get an overview of using new media in the context of modern digital technologies in practice as well as the possibilities of including special pedagogical therapies in the educational process of pupils with moderate mental disabilities. Given the trends of contemporary Czech education, the problem of involvement of pupils with moderate mental disabilities in out-of-school activities is included in the analysis. Part of the analysis is the attitude of teachers of special schools towards inclusion. Then evaluate the current options, the advantages of using modern methods and technologies, and alternatively draw attention to possible shortcomings. Results of the analysis can also be recommended in order to make the educational process more effective for pupils with moderate mental disabilities. In the theoretical section of the rigorous thesis I am concerned with the definition of basic...
Keywords:
alternative and augmentative communication system; education of pupils with mental disabilities; extracurricular activities; inclusion; mental disability; modern digital technologies; pupil; special pedagogical therapies; special primary school; supporting pedagogical and rehabilitation methods; teacher; tools; traditional and innovative teaching methods communication methods; inkluze; inovativní výukové metody; komunikace; mentální postižení; mimoškolní aktivity; moderní digitální technologie; podpůrné pedagogické metody; pomůcky; rehabilitační metody; speciálněpedagogické terapie; systém alternativní a augmentativní komunikace; tradiční výukové metody; učitel; vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením; začleňování; základní škola speciální; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91618