Název:
Paratexty k nelineárním mediálním textům: Paratextualita v kultuře počítačových her
Překlad názvu:
Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Games Culture
Autoři:
Švelch, Jan ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent) ; Piorecký, Karel (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Game Culture Jan Švelch Abstract The thesis explores paratextuality in the video game culture. This concept coined in 1982 by Gérard Genette in the context of literary publishing has been throughout the last thirty-five years adopted by other fields, including television and film studies, and game studies. However, the recent appropriations of the paratextual framework significantly deviate from its original conceptualization and cause terminological confusion. Still, paratextuality has the potential to provide a unique insight into cultural practices across various cultural industries, including video games. Figuratively described as a threshold, the concept of paratextuality deals with often overlooked elements of media ecosystems, such as promotional materials or instruction manuals. In the thesis, I present a thorough critical review of the current state of paratextual research. Due to its unsatisfactory state, I propose an updated paratextual framework, which builds on the theoretical foundations of textual transcendence. Its more practical dimensions then acknowledge the cultural specificities of the video game cultural industry. In the empirical part of the thesis, I focus on video game trailers and analyze both their formal qualities as...Paratexts to Non-Linear Media Texts: Paratextuality in Video Game Culture Jan Švelch Abstrakt Tématem této disertační práce je paratextualita v kultuře počítačových her. Koncept paratextuality představil literární teoretik Gérard Genette v roce 1982 v kontextu knižního vydavatelství. Během posledních třiceti pěti let jej převzaly další obory včetně filmových, televizních nebo herních studií. Nicméně současná podoba paratextuální metodologie se významně odlišuje od původního teoretického rámce a vede k terminologickým nesrovnalostem. I přesto lze však paratextualitu stále považovat za potenciálně hodnotný analytický nástroj, který se věnuje otázkám takzvaných přidružených textů a kulturním praktikám napříč kulturními průmysly. Paratext, který bývá obrazně popisován jako práh interpretace, tématizuje oblast často přehlížených složek mediálních ekosystémů, jako jsou například propagační materiály nebo návody k použití. V této disertační práci nejprve nabízím podrobný kritický rozbor současné paratextuální teorie a metodologie. V dalších kapitolách pak představuji aktualizovaný teoretický a metodologický rámec paratextuality, který staví na základech konceptu textuální transcendence, z něhož vycházela i původní Genetteova konceptualizace. Konkrétní analytické dimenze pak berou v potaz specifika počítačových...
Klíčová slova:
paratext; paratextualita; počítačové hry; recepce; textuální transcendence; trailer; paratext; paratextuality; reception; textual transcendence; trailer; video games