Original title:
Jak vzdělaná bude Evropa 2020? Analýza panelových dat
Translated title:
How Smart will be Europe 2020? A Panel Data Analysis.
Authors:
Marková, Veronika ; Cahlík, Tomáš (advisor) ; Moravcová, Michala (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis analyses the targets for education under Europe 2020 strategy - early leavers from education and tertiary education attainment. The main objective is to predict the future development for these indicators up to 2020 and answer the question whether these targets will be fulfilled. From the empirical perspective, it applies econometric analysis of panel data based on human capital theory, that relates the education level of an individual with the parental education and the labour market conditions.Tato práce analyzuje cíle strategie Evropa 2020 zaměřené na vzdělávání - míru předčasného ukončování školní docházky a podíl osob s dokončeným terciárním vzděláním. Hlavní cíl této práce je předpovědět budoucí vývoj těchto indikátorů až do roku 2020 a odpovědět na otázku, jestli budou tyto cíle splněny. Z empirického hlediska je použita ekonometrická analýza panelových dat založená na teorii lidského kapitálu, která dává do souvislosti úroveň dosaženého vzdělání jedince s úrovní vzdělání jeho rodičů a s podmínkami na pracovním trhu.
Keywords:
Early leavers from education; Europe 2020; European Union; Human capital theory; Panel data analysis; Tertiary education; Analýza panelových dat; Evropa 2020; Evropská unie; Předčasné ukončování školní docházky; Teorie lidského kapitálu; Terciální vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91482