Original title:
Komparace kompetencí trenéra basketbalu s jinými sporty
Translated title:
The comparision of the basketball coaches'competencies to the other sports
Authors:
Pavlík, Vojtěch ; Janák, Vladimír (advisor) ; Buchtel, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Komparace kompetencí trenéra basketbalu s jinými sporty. Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce bylo sestavit seznam kompetencí trenéra basketbalu a porovnat tyto kompetence s nároky na trenéry jiných sportů. Kompetence trenéra byly zjišťovány pomocí polostrukturovaných rozhovorů s aktivními trenéry basketbalu a odborné literatury. Metody: Výzkum obsahoval kvantitativní i kvalitativní metody. Dotazování hráčů a trenérů probíhalo prostřednictvím elektronického dotazníku. Pro posouzení důležitosti byla zvolena 4 stupňová Likertova škála bez středové hodnoty a jednotlivé kompetence byly zjišťovány pomocí polostrukturovaných rozhovorů s odborníky (trenéry). Tyto kompetence byly utříděny do tzv. "clusterů" (shluků), které následně zpřehlednily prezentaci výsledků. Výsledky: Výsledky z této práce zjistily, jaké konkrétní kompetence jsou pro profesi "ideálního" basketbalového trenéra nejdůležitější. Tyto kompetence, kterých bylo ve výsledku 20, byly vybrány do kompetenčního profilu. Nejdůležitější 3 kompetence se ukázaly jako: "znalost pravidel basketbalu", "spravedlivý" a "schopnost motivovat". Komparace kompetencí trenéra basketbalu s jinými sporty ukázala kompetenční profil trenéra tenisu jako nejpodobnější ze všech zkoumaných (tenis, street dance, osobní trenér fitness, kickbox a fotbal...Title: Comparison of basketball coaches competencies with other sports. Objectives: The main objective of this diploma thesis was to compile a basketball coach's competence list and compare these competencies with demands on selected coaches of other sports. Semi- structured interviews with active basketball coaches as well as the literature were used to obtain desired competencies. Methods: This marketing research included both quantitative and qualitative methods. The collected data from questioning players and coaches was obtained via an electronic questionnaire. The 4 level-point Likert scale without central tendency was chosen for evaluating the importance of the collected data and a semi-structured interview with active basketball coaches had been used to obtain desired competencies. These competencies were categorized into clusters which, subsequently, made the interpretation of the results more transparent. Results: The results of the research identified the most important competencies for the profession of an "ideal" basketball coach. These competencies (20 of them in total) were chosen to take part in competency profile. The 3 most important competencies were following: "knowing the basketball rules", "fair-minded" and "ability to motivate". The comparison of basketball coaches...
Keywords:
basketball; coach; comparision; Competence; basketbal; Kompetence; trenér
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91103