Original title:
Překonání prostoru ve filmech Artavazda Pelešjana: za pomoci Sovětské formální školy 20-30 let
Translated title:
Experiencing film dimension in the work of Artavazd Pelešjan
Authors:
Chernyak, Daria ; DORUŠKA, Tomáš (advisor) ; BROTHÁNEK, Adam (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Doba filmu končí a přichází éra digitálních technologií. Na jednu stranu by se to dalo vnímat jako tragédie pro filmaře, na stranu druhou spíše jako velká výzva. I možnosti virtuální reality jsou rozmanité, ale příkladů vědomého použití je málo. Většinou jsou pouhým atrakcionem, jako film na počátku 20. století. Asi hlavní otázka pro diváka/uživatele, nacházejícího se uvnitř syntetického prostoru zní: "Kdo jsem já v tomto světě?" Domnívám se, že tato otázka je aktuální i pro film.
Ve své bakalářské práci pokouším se nastínit to jakým způsobem se dá pracovat s divákovým vnímáním a očekáváním a to na přikládo dvou generaci filmařů Sovětské montážní školy. Na straně jedné jsou průkopníci filmu Kulešov, Ejzenštejn, Pudovkin a Vertov a na straně druhé Artavazd Pelešjan, který zdědil tradici formálního filmu a posunul ji dál. Soustředím se na analyzu a srovnání filmových postupů těchto dvou generáci. Otázkou k zamyšlení a předmětem této práce je, pokusit se nalézt i jiný úhel pohledu, ze kterého lze analyzovat a porovnávat filmové postupy, existují-li však ještě nějaké neobjevené vyjadřovací prostředky v umírajícím filmovém umění.The time of cinema is coming to an end, while the era of digital technologies is arriving. On the one hand, one may perceive it as a tragedy for cinematography professionals, on the other hand it can be seen as an interesting challenge. The opportunities of virtual reality are numerous, but examples of a thoughtful and conscious approach to them are few. Probably the main question a spectator asks himself in a synthetic environment is: “Who am I in this world?” This work attempts to give an answer to this question from the point of view of filmmakers – What should be, according to the filmmaker, the position of the audience towards their film? I think that this approach will both help to seek for a new means of expression for cinema and also to raise awareness of the possibilities virtual reality and it's possible influence on cinema experience.
Keywords:
20. léta 20. století; 30. léta 20. století; distanční montáž; filmoví režiséři; Pelešjan, Artavazd, 1938-; Sovětský svaz
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9932