Název:
Možnosti výuky geologie na gymnáziích
Překlad názvu:
Possibilities of teaching geology at grammar schools
Autoři:
Jeníková, Kateřina ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Ziegler, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce mapuje současný stav výuky geologie na gymnáziích. Úvodní část práce obsahuje historii a současnost ve výuce geologie v České republice. Další část je věnována vlastnímu výzkumu a analýze získaných dat. Potřebné informace byly získány pomocí řízených rozhovorů s dvaceti čtyřmi profesory vybraných pražských gymnázií. Všichni profesoři se shodli, že geologie rozhodně patří do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Gymnázia organizují výuku geologického učiva různými způsoby. Nejvíce je ve výuce opomíjená mineralogie a petrologie. Školy jsou pro výuku geologie dobře vybavené, ne vždy však pomůcky dostatečně využívají. Studenti nepoužívají žádnou učebnici geologie. Nejvíce oblíbenými geologickými tématy mezi profesory a studenty je desková tektonika a sopečná činnost. Většina profesorů by měla zájem o ukázku praktických cvičení a geologicky zajímavých lokalit. Podle získaných dat byl následně sestaven návrh realizace výuky geologie na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií.This thesis maps the current state of the teaching of geology at grammar schools. The introductory part of the thesis contains history and present in the teaching of geology in the Czech republic. The next part is dedicated to own research and analysis of acquired data. Necessary information were obtained per structured interviews with twenty-four professors from selected Prague grammar schools. All the professors agreed that the geology is definitely belong to The General Educational Program For Grammar Schools. Grammar schools organizing teaching of geology in different ways. The most favorite is mineralogy and petrology. Schools are well equipped for teaching geology, but they do not always use contraption. Students do not use textbook of geology. The most popular geological issues at professors and students are Plate tectonics and Volcanic activity. Most teachers would be interesting in showing practical exercises and geologically interesting locations. According to the obtained data was compiled a draft of teaching of geology at four- year grammar schools and at higher level of perennial grammar schools.