Název:
Hudební činnosti v mateřské škole zaměřené na dvouleté a tříleté děti
Překlad názvu:
Musical activities in nursery school focused on children at two and three years
Autoři:
Pešková, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Šobáňová, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá hudebními činnostmi dětí dvouletých a tříletých v mateřské škole. Teoretická část uvádí charakteristiku dvouletých a tříletých dětí, začlenění dvouletých dětí do mateřské školy, význam hudby a hudební vývoj dítěte. Dále se zabývá hudebními činnostmi se zaměřením na děti dvouleté a tříleté. Praktická část práce byla změřena na výzkum jednotlivých hudebních činností v mateřské škole u výše uvedené věkové skupiny z pohledu učitelek a také na hudební prostředí v rodině. Výzkum byl realizován formou rozhovoru s učitelkami mateřských škol, dotazníkovým šetřením mezi rodiči těchto dětí a analýzou souborů písní a zpěvníků pro nejmladší děti. Hlavním cílem bylo zjistit, jak učitelé s dětmi hudební činnosti realizují, jaké největší rozdíly mezi dětmi dvouletými a tříletými shledávají. Dále zjistit, zda se rodiče dětem v této oblasti věnují a jak. Zda vybraný vzorek zpěvníků obsahuje písně vhodného rozsahu a polohy, a jestli obsahuje příklady možného instrumentálního a pohybového zapojení dětí. Výzkum ukázal, že většina učitelů považuje rozdíly mezi dvouletými a tříletými dětmi za velmi individuální, při práci respektují vývojová specifika a potřeby těchto dětí. Rodiče se dětem v této oblasti věnují, avšak dle názorů učitelek nedostatečně. Zpěvníky zpravidla obsahují písně ve vhodném rozsahu a...The thesis deals with the musical activities of two-year and three-year-old children in kindergarten. The theoretical part describes the characteristics of two-year and three-year-old children, the inclusion of two-year-old children in kindergarten, the importance of music and the child's musical development. It also deals with musical activities focusing on two-year and three-year-old children. The practical part of the work was focused on the research of particular musical activities in the kindergarten of the above mentioned age group from the point of view of the teachers and also on the musical environment in family. The research was conducted in the form of an interview with kindergarten teachers, a questionnaire survey among the parents of these children, and an analysis of songs and songbooks for the youngest children. The main objective was to find out how teachers perform musical activities with children, and what they see as the biggest differences between two- and three-year-old children. Next goal was to find out if parents work with children in this area and how. Whether the selected sample of songbooks contains songs of the appropriate range and pitch and whether they contain examples of possible instrumental and musical involvement of the children. Research has shown that most...
Klíčová slova:
dítě dvouleté; dítě tříleté; hudební činnosti; hudebně pohybové činnosti; instrumentální činnosti; poslechové činnosti; pěvecké činnosti; předškolní vzdělávání; rodiče; učitelé mateřské školy; instrumental activities; kindergarten teachers; listening activities; musical activities; musical-physical activities; parents; Pre-school education; singing; three-year-old child; two-year-old child