Original title:
Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů
Translated title:
Contemporary magazines for pre-school children from family point of view
Authors:
Matoušková, Vendula ; Laufková, Veronika (advisor) ; Zimová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Současné časopisy pro děti předškolního věku z pohledu rodičů" přibližuje oblast čtenářské pregramotnosti zaměřenou na problematiku dětských časopisů. Teoretická část práce se zaměřuje na vymezení pojmu čtenářská pregramotnost a význam čtenářské pregramotnosti ve vztahu k dítěti předškolního věku. Dále přibližuje vztah dítěte ke knize ak dětskému časopisu. V empirické části je cílem prozkoumat dětské časopisy prostřednictvím analýzy dokumentů se zaměřením na obsah současné časopisecké produkce pro děti předškolního věku. Dalším cílem je prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit, podle jakých kritérií si rodiče vybírají dětské časopisy a jakou roli mají při výběru časopisu samotné děti. Výsledky obsahové analýzy ukázaly, že jsou na našem trhu časopisy kvalitní a obsahově vhodné pro děti předškolního věku s minimem reklamy (Báječná školka, Raketa) i méně kvalitní časopisy (Barbie, Auta). Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že většina rodičů vybírá dětský časopis podle kvality textů, ale velkou roli při výběru hraje i přání dětí.The thesis "Contemporary Magazines for Preschool Children from Family Point of View" introduces the area of reading pre-literacy focused on the issue of children's magazines. The theoretical part of the thesis defines the notion of the pre-literacy and the importance of reading pre-literacy in relation to the child of pre-school age. It also focuses on the child's relationship to the book and the children's magazine. The empirical part aims to explore children's magazines through documentary analysis, focusing on the content of current magazines for pre- school children. Another goal is to find out, by means of a questionnaire survey, on what criteria the parents choose children's magazines and what role the children themselves have in choosing the magazine. The results of the analysis found that there are magazines of good quality and content suitable for preschool children (Báječná školka, Raketa) and lesser quality magazines (Barbie, Auta). The results of the questionnaire survey show that most parents choose a children's magazine according to the quality of the texts, however the children's wishes plays an important role in the selection.
Keywords:
book; children's magazine; family; kindergarten; preschool children; reading pre-literacy; dítě předškolního věku; dětský časopis; kniha; mateřská škola; rodina; čtenářská pregramotnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90686