Original title:
Životní příběhy ředitelek mateřských škol
Translated title:
Life Stories of Preschool Directresses
Authors:
Kidlesová, Lucie ; Kitzberger, Jindřich (advisor) ; Veteška, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce zkoumá život tří vybraných ředitelek mateřských škol. Práce na základě analýzy hloubkových rozhovorů přináší a částečně komparuje abstrahované životní příběhy ředitelek. Hloubkové rozhovory se zaměřují na komplexní pochopení života jedince, abstrahují charakteristické rysy a zlomové okamžiky, přibližují jednotlivé fáze ředitelské funkce a dokumentují vnímání samotných ředitelek jejich role. Ředitelky jsou zkoumány z hlediska jejich profesního vývoje, ale také jakožto lidé. Práce dokumentuje osobní interpretace životních příběhů, pro zkoumané je zdrojem sebereflexe. Slouží také jako inspirativní zdroj pro začínající ředitele. Práce je formálně dělena na dvě části - v teoretické se zaměřuje na metodu biografického výzkumu a životní příběh jako užitou metodu výzkumu. Dále stručně přibližuje osobu ředitele mateřské školy především z hlediska školského zákona, přináší také dosavadní výsledky výzkumu životních příběhů učitelů a ředitelů. Ve výzkumné části přináší analýzu hloubkový rozhovorů se třemi ředitelkami mateřských škol v souvislosti s dílčími výzkumnými otázkami.This thesis examines life stories of three chosen preschool directresses. Based on life story interviews it brings and partially compares their life stories, picks out the critical incidents and characteristic features of their lives, gives insight into individual phases of their director's role and document their reflection of the role itself. The in - depth interviews focus on complex understanding of individual's life. The directresses are examined based on both their professional development and personal experiences. This thesis documents own interpretations of life stories; it is a source of self-reflection for the examined directresses. It also serves as an inspiration source for directors newly in the office. It is formally divided into two parts: the theoretical one gives an overview of life-story interview as a methodological approach applied. Furthermore, it is also devoted to the director as an individual being defined mainly in the Czech School Law. It also represents the existing results of both teachers' and directors' life stories research. The research part represents an analysis of life story interviews with three chosen preschool directresses in connection to the research questions.
Keywords:
critical incidents; director; director's competencies; historical view; Life story; life story interview; naration; preschool; historický pohled; kompetence ředitele; mateřská škola; narace; polostrukturovaný hloubkový rozhovor; určující moment; ředitel školy; Životní příběh
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90370