Original title:
Tau Ceti f 2 - budovatelská počítačová hra se strategickými prvky
Translated title:
Tau Ceti f 2 - A Creative Computer Game with Strategic Elements
Authors:
Halbich, Pavel ; Ježek, Pavel (advisor) ; Gemrot, Jakub (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Mnoho hráčů počítačových her má v oblibě žánr stavitelských her. Mezi mno- hými bychom mohli jmenovat hry Minecraft a Space Engineers. V těchto hrách hráč staví budovy a struktury z bloků pevně dané velikosti. To shledáváme ome- zujícím a proto se v této práci zabýváme novým konceptem, který současné hry nenabízí - stavěním z dynamicky škálovatelných bloků. Cílem je zpříjemnit hrá- čův zážitek ze hry a zrychlit stavění rozsáhlých staveb. Hráč však takto může vytvořit velké množství nových bloků, a proto se v této práci také zabýváme automatizovanou správou inventáře bloků, aby hráč zbytečně neztrácel čas hledá- ním bloků ke stavbě. Tyto herní mechaniky jsme implementovali do nově vzniklé hry TauCetiF2. Pro vývoj naší hry jsme zvolili Unreal Engine, díky čemuž jsme mohli využít rychlosti C++ a zároveň přívětivosti technologie Blueprintů. Vhod- nou kombinací těchto přístupů jsme dosáhli rychlého a efektivního vývoje celé hry. Z dotazníku, který byl vytvořen za účelem ověření pochopitelnosti a zábav- nosti těchto mechanik vyplynulo, že se tyto mechaniky hráčům líbí. Očekávaný přínos této práce byl naplněn a získali jsme nové poznatky, jak tyto mechaniky vylepšit. 1Many computer game players like building games. Minecraft and Space Engi- neers are probably some of the most popular, to name just a few. In these games, the player builds buildings and structures using blocks of a fixed size. We find it unnecessarily limiting and therefore we come with a new concept, not used in current games - building from dynamically scalable blocks. The goal is to make player's experience more enjoyable and to speed up the construction of extensive buildings. Since the player can create a lot of new blocks, we are also dealing with automated inventory block management so the player does not waste time searching for most suitable blocks to build. These game mechanics have been implemented in the newly created game called TauCetiF2. To develop our game, we chose Unreal Engine, thus we could use speed of C++ and also friendliness of a Blueprint technology. Through a sophisticated combination of these approaches we have achieved a fast and effective development of the game. We received po- sitive feedback from players on these mechanics from the questionnaire that was created to verify proper understanding and fun of the game. The expected benefit of this work has been achieved and we have gained new insights into how these mechanics could be improved. 1
Keywords:
Building game; dynamically scalable blocks; Unreal Engine; dynamicky škálovatelné bloky; Stavitelská hra; Unreal Engine
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90462