Original title:
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Translated title:
Child hero in a complicated life situation - didactical application
Authors:
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (advisor) ; Hausenblas, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literaturaThe purpose of this thesis is to outline different ways of utilising our two chosen literary works for kids and teenagers in czech language and literature classes taking place during later years of primary education. Each of the works presents a child hero in a difficult life situation caused mainly by a bully, where the hero eventually overcomes the situation but expends all his energy in the process. The thesis consists of two units - theoretical and practical. The theoretical unit sums up expert findings on difficult life situations in general and applies them during analysis of our heroes and bullies. The practical unit has been divided into two parts, each covering one of the chosen works. First, we analyse the work's didactic potential, then suggest its utilisation in class and finally reflect on our practical demonstrations. We have also included an additional chapter to the practical unit, describing further ways of utilising one of the works in classes, not only czech language and literature but others as well. Output of this thesis is formed by two commented worksheets and an efficiency evaluation of our suggested class preparations, based on the actual demonstrations. KEYWORDS children, child hero, difficult life situations, bullies, cyberbullies, didactic analysis, class preparation,...
Keywords:
bullies; child hero; children; class preparation; cyberbullies; czech language and literature; didactic analysis; difficult life situations; didaktická analýza; děti; dětský hrdina; kyberšikana; náročné životní situace; příprava na vyučování; český jazyk a literatura; šikana
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90300