Original title:
Extrémní metal zevnitř a zvenčí: Co se tady maskuje?
Translated title:
Extreme Metal from Inside and Outside: What Is Being Masked?
Authors:
Lazar, Jan ; Chrz, Vladimír (advisor) ; Onder, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je zkoumat zkušenost extrémně metalových muzikantů. Kvalitativním přístupem bylo analyzováno 23 textů na téma "Proč mám rád metal". Tyto texty byly napsány muzikanty death, black a thrash metalu. Dodatečně byla provedena analýza rozhovoru a artefaktů. S využitím postupu kvalitativní analýzy bylo zformulováno 12 kategorií reprezentujících zkušenost metalových muzikantů. Tento pohled ale neodpovídal obecné představě o extrémním metalu. Byly proto zformulovány dva pohledy, jeden "zevnitř" a druhý "zvenčí" metalové komunity. Z důvodu vzrůstajícího nesouladu těchto dvou pohledů byl použit teoretický koncept hermeneutiky podezření. Na základě této interpretační strategie byly objeveny 4 oblasti, v niž metaloví muzikanti maskují metalovou agresi, primitivnost, nesrozumitelnost a nepřístupnost. KLÍČOVÁ SLOVA Metalová hudba, zkušenost muzikantů, analýza textů, analýza rozhovorů a artefaktů hermeneutika podezřeníThe aim of this diploma thesis is to assess the experience of extreme metal musicians. Using a qualitative approach, 23 texts on the topic of "Why I like metal" were analysed. These reference texts were written by death, black, and thrash metal musicians. Additionaly, an interview and artifacts analysis was conducted. Based on the qualitative approach, 12 categories representing the experience of metal musicians were formulated. However, this view did not correspond with the general notion of extreme metal. Two views, one "from the inside" and another "from the outside" of the metal community, were thus formed. Based on the growing dissonance of these two views, the theoretical concept of hermeneutice of suspicion was applied. Based on this interpretative stratégy, four areas have been identified, in which metal musicians mask metal aggresion, primitiveness, incomprehension and inaccessibility. KEYWORDS Metal music, experience of musicians, analysis of texts, analysis of interview and artefacts, hermeneutics of suspicion,
Keywords:
analysis of texts; experience of musicians; hermeneutics of suspicion; interviews and artefacts; Metal music; analýza textů; hermeneutika podezření; Metalová hudba; rozhovorů a artefaktů; zkušenost muzikantů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90296