Název:
Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra
Překlad názvu:
The development of motor skills in children with Autistic spectrum disorders
Autoři:
TUČKOVÁ, Klára Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra", bylo vytvořit instrukční materiál a ověřit jeho platnost v praxi. V souvislosti s tímto cílem byly položeny výzkumné otázky týkající se pohybové úrovně respondentů a zjištění, jaké jsou oblíbené aktivity těchto žáků. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, a to teoretické části a části praktické. Teoretická část má celkem čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení pojmu poruchy autistického spektra, druhá a třetí kapitola se zabývá vymezení pojmu pohybové dovednosti, jeho dělení a problematice spojené s pohybovými dovednostmi a touto diagnózou. Poslední kapitola se věnuje pohybovým dovednostem ve vzdělávacím proudu. Praktická část vymezuje hlavní cíl a výzkumné otázky související s nastaveným cílem. Výzkumným designem je pro tuto práci případová studie, kde byli respondenti vybráni podle nastavených kritérií. Pro sběr dat byla využita metoda zúčastněného pozorování a rozhovorů. Případové studie prokázaly, že žáci s poruchami autistického spektra mají nedostatky v pohybových dovednostech, avšak lze s těmito nedostatky s individuálním přístupem pracovat a malými kroky je zlepšovat nebo alespoň udržovat na stejné úrovni. Dále z výzkumu vyplývá, že oblíbenost pohybové aktivity se odvíjí od zálib a zájmů vybraného jedince. Tedy, pro správný výběr aktivit je třeba zohlednit jeho zájmy a přizpůsobit aktivitu tak, aby to zaujalo.The main goal of the bachelor thesis "Development of motor skills of children with Autism Spectrum disorders" was to create instructional material and verify its validity in practice. In connection with this objective, research questions were focused on the respondents' physical level and their favourite activities. The bachelor thesis is divided into two parts, namely the theoretical part and the practical part. The theoretical part has a total of four chapters. The first chapter deals with the definition of Autism Spectrum Disorders. The second and third chapters deal with the definition of motor skills, its divisions and problems associated with movement skills and this diagnosis. The last chapter is about motor skills in the educational process. The practical part defines the main objective and research issues related to the set goal. The research design for this work is a case study where the respondents were selected according to the set criteria. The method of participating observations and interviews was used to collect data. Case study has shown that pupils with Autism Spectrum Disorders have limited motor skills, but it is possible to work on it with an individual approach to improve them slightly or at least maintain them on the same level. In addition, research shows that the popularity of physical activity depends on the interests of the individual. Therefore, child interests have to be taken into account for the right selection of activities.
Klíčová slova:
pohybové dovednosti; poruchy autistického spektra; strukturované učení; Autism spectrum disorders; motor skills; structured learning Citace: TUČKOVÁ, Klára. Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51600