Název:
Využití montessori pomůcek pro rozvoj jazykových kompetencí u dětí se zdravotním pojištěním.
Překlad názvu:
Montessori Tools Use for Development of Language Competences Children with Disabilities.
Autoři:
ŠKOPKOVÁ, Radka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této bakalářské práce je na podkladě teoretických východisek vytvořit didaktickou pomůcku dle principů Marie Montessori, která by podpořila rozvoj jazykových kompetencí u dětí s vývojovou dysfázií. Analýzou sesbíraných dat zjistit, na jakou oblast rozvoje jazykových kompetencí by měla být pomůcka zaměřena. Novou pomůcku vytvořit tak, aby splňovala základní požadavky Montessori pedagogiky a následně ukázat dětem, a později i rodičům, jak se vytvořenou pomůckou pracuje. K dosažení stanovených cílů je zvoleno kvalitativního šetření. Výsledkem mé práce jsou nově vytvořené pomůcky zaměřené na nácvik pojmů velikostí (velký menší nejmenší, malý větší největší), barev, předložkových vazeb (nad, pod, v, vedle, mezi) a procvičování sluchového rozlišování. S pomůckami je vhodné pracovat v určeném pořadí, tedy nejprve procvičovat přídavná jména a poté předložky, abychom mohli tvořit krátké a srozumitelné věty. Všechny tyto pomůcky jsou motoricky aktivní a byly vytvořeny ve třech provedeních. Chlapci pracovali s pomůckami systematicky, dokázali si je správně připravit, soustředěně pracovat a práci dokončit. Jejich výkon byl ovlivněn opakováním činnosti, koncentrací se na práci, atraktivitou jednotlivých pomůcek, ale i únavou a okolním děním v centru. Na základě šetření bylo zjištěno, že jazykové kompetence u dětí s vývojovou dysfázií lze rozvíjet i pomocí Montessori pomůcek. The aim of this bachelor thesis is to create didactic guidance according to the principles of Marie Montessori, who would support verbal development at children suffering from dysphasia. Data collected during analysis will be used to support decision which domains the guidance should be focused on. The guidance will be then created so it meets Montessori pedagogy requirements and will be shown to parents afterward. A qualitative survey is selected to achieve the objectives set. Results of practical part consist of multiple tools enhancing evaluation of the object size (big smaller - the smallest, small bigger - the biggest), colours, prepositions (above, bellow, in, besides, in between) and hearing comprehension. It is recommended to work with tools in predefined order and to begin with colours rather than with prepositions. All tools are motive active and built in three versions. Testing subjects worked with tools systematically, could focus on the task and finish the task successfully. Their performance was influenced by repeating activities and tools attractiveness as well as tediousness and surrounding environment. In conclusion, the investigation proved that verbal development at subjects suffering from dysphasia can be enhanced using Montessori tools.
Klíčová slova:
jazykové roviny; Montessori pedagogika.; porucha pozornosti; vývojová dysfázie; Zdravotní postižení; Attention deficit disorder; developmental dysphasia; Disability; linguistic levels; Montessori pedagogy. Citace: ŠKOPKOVÁ, Radka. Využití montessori pomůcek pro rozvoj jazykových kompetencí u dětí se zdravotním pojištěním.. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51591