Original title:
Předcertifikační testy elektromagnetické odolnosti
Translated title:
Pre-compliance Electromagnetic Immunity Tests
Authors:
Růžek, Václav ; Polívka, Milan (referee) ; Soldán, Josef (referee) ; Dřínovský, Jiří (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Disertační práce pojednává o aspektech předcertifikačních testů elektromagnetické odolnosti v automobilovém průmyslu. Práce analyzuje používanou zkušební metodiku a zmiňuje, že standardizované testy elektromagnetické odolnosti prováděné certifikovanými zkušebnami jsou finančně velmi nákladné a představují značnou časovou zátěž při vývoji vozidla. Práce proto navrhuje inovativní způsoby, jakými lze certifikační testy při přijatelné míře nejistoty nahradit. Jako klíčové se z hledisky úspory času jeví zejména metody založené na numerických simulacích dané problematiky a modifikovaných zkušebních procedurách při expozici vozidla elektromagnetickým polem. Jednotlivé navrhované metody jsou podrobně prozkoumány a jejich vypovídací schopnost podpořena řadou experimentů. Výsledky dosažené pomocí předcertifikačních metod jsou objektivně porovnány pomocí metody FSV s výsledky certifikačních měření. Práce tak přináší návrh ucelené zkušební metodiky včetně diskuze rizik a nejistot s touto problematikou spojených.
The doctoral thesis deals with aspects of pre-certification tests of electromagnetic immunity in the automotive industry. The thesis analyses commonly used test methodology and mentions that standardized electromagnetic immunity tests performed by certified testing centres, which are extremely expensive and represents a considerable time load in the development of the vehicle. The thesis therefore proposes innovative ways for replacement of certification tests with an acceptable level of uncertainty. Key methods are seen in numerical simulations and modified test procedures when the vehicle is exposed by electromagnetic field. The proposed methods are deeply explored and their benefits are discussed and support by number of experiments. The results obtained with the pre-certification methods are objectively compared with the results of the certification measurements by FSV method. The work brings a proposal for a comprehensive test methodology including a discussion of risks and uncertainties with related issues.
Keywords:
electromagnetic compatibility; electromagnetic susceptibility; feature selective validation; numerical simulation; pre-compliance test; vehicle; elektromagnetická kompatibilita; elektromagnetická odolnost; feature selective validation; numerická simulace; předcertifikační test; vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/69929