Název:
Specifické rysy komunikace sociálního a zdravotnického pracovníka s rodinou dítěte s postižením
Překlad názvu:
Specific features of communication of the social and health care worker with a disabled child's family.
Autoři:
PALASOVÁ, Andrea Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma mé práce zní Specifické rysy komunikace sociálního a zdravotnického pracovníka s rodinou dítěte s postižením. Obsahem teoretické části je představení postojů, jaké k rodině s dítětem s disabilitou zaujímá blízké okolí a širší společnost. V tomto úseku najdeme také fáze, kterými si rodiče při zjištění diagnózy jejich dítěte procházejí. Důležitým tématem při zpracování této práce se stal také způsob, jakým probíhá sdělení informace o diagnóze či zdravotním stavu dítěte jeho rodinným příslušníkům. V teoretické části jsem se také zabývala možnostmi a druhy komunikace jak obecné, tak specifické v pomáhajících profesích. Převážně jsem se zaměřila na komunikaci ve zdravotnictví a v sociální práci. V metodologické části jsem využila kvalitativní výzkum. Zejména jsem aplikovala techniku polostrukturovaného rozhovoru, kdy jsem vedla rozhovory s rodinnými příslušníky dětí s disabilitou a strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami vedený s lékaři a sociálními pracovníky. Cílem práce je rozpoznat, které etické aspekty mohou ovlivňovat efektivitu vzájemné komunikace, v souvislosti se specifickým rodinným prostředím dítěte s postižením. Práce poukazuje na chyby v komunikaci ve specifických situacích a hledá zásady pro co nejvhodnější komunikaci s rodinnými příslušníky dětí s postižením. Výsledkem práce je zjištění, jaké chyby se v komunikaci s rodinou dítěte s postižením v práci sociálních a zdravotnických pracovníků objevují nejčastěji a jaké etické aspekty je ovlivňují. The topic of my thesis is the Specific features of communication of the social and health care worker with a disabled child's family. The content of the theoretical part is the introduction of attitudes that make the family and the child with disabilities a close surrounding and a wider society. In this section we also find the phases that parents are going through when diagnosing their child. An important topic in this work has also been the way in which information on the diagnosis or health status of the child is communicated to its family members. In the theoretical part, I also dealt with the possibilities and types of communication both general and specific in helping professions. I mainly focused on communication in health care and social work. In the methodological part, I used qualitative research. In particular, I applied the technique of a semi-structured interview when I interviewed family members of children with disabilities and a structured interview with open questions led by doctors and social workers. The aim of the thesis is to identify which ethical aspects can influence the effectiveness of mutual communication in connection with the specific family environment of a disabled child. The work highlights mistakes in communication in specific situations and seeks the principles for the most appropriate communication with family members of children with disabilities. The result of the work is to find out what are the most common errors in communicating with the family of disabled children in the work of social and healthcare workers and what their ethical aspects are affecting them.
Klíčová slova:
disabilita; dítě s postižením; komunikace; rodina; sociální pracovník; zdravotnický pracovník; child with a disability; communication; disability; family; health care worker; social worker Citace: PALASOVÁ, Andrea. Specifické rysy komunikace sociálního a zdravotnického pracovníka s rodinou dítěte s postižením. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51398