Název:
Z doslechu, nebo na vlastní uši?
Překlad názvu:
Have you heard (of) it?
Autoři:
Lapčík, Radim ; KUDLÁČ, Jakub (vedoucí práce) ; BAGDASAROV, Georgy (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Toto je popularizační práce v oblasti zvukové teorie. Zabývá se základními vzájemnými vztahy zvuku a obrazu, potažmo vztahem zvuku a obrazu k diegezi, kde srovnává práce českých a zahraničních teoretiků. Ačkoliv je primárně zaměřena na narativní dílo, zmíní i určitá specifika čtyř nejběžnějších seminarativních žánrů a dotkne se strukturních vztahů v nenarativních a interaktivních audiovizuálních dílech.
Kromě vzájemných pozic zvuku, obrazu a diegeze tato práce stručně popisuje fenomén synkreze a význam synchronnosti, resp. asynchronnosti pro ovlivňování percepce času a prostoru v audiovizuálním díle.
Materiály v přílohách doplňují text o související témata – kombinatorické okénko, vysvětlení třech plánů zvukové dramaturgie, užití zvuku jako znaku a překlad části textu Michela Chiona.The goal of this work is to popularize certain sound theory issues (e.g. storytelling, interactivity/immersion, sound/image perspective, semiotics). It deals with the basic sound/image and diegetic/extradiegetic relations, compiling the works of various sound theoreticians. Despite being focused on narrative film, it discusses specific features of four most common semi-narrative genres and gives a hint of sound/image relations in non-narrative and interactive audiovisual media.
Apart from the sound/image/diegesis relations, this work briefly explains the synchresis phenomenon and the meaning of tight or loose sound/image synchronicity for tampering with the perspective and perception of the filmic time and space.
The appendices contain some information concerning related themes – a short combinatorics column, a column explaining the three basic sound planes, the use of sound as a signifier and a longer quotation of Michel Chion’s article on rendered sound.
Klíčová slova:
audiovizuální tvorba; filmová teorie; filmové žánry; narace ve filmu; zvuk (film); zvuková dramaturgie; zvuková tvorba
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9909