Original title:
Jednání obchodních zástupců farmaceutických společností očima farmaceutických asistentů.
Translated title:
Negotiations of sales representatives of pharmaceutical companies in the eyes of pharmaceutical assistants.
Authors:
Hutarová, Edita ; Štegmannová, Ingrid (advisor) ; Trpišovský, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Etické chování je neoddělitelnou součástí podnikatelského života a může mít zásadní vliv na firemní kulturu v obchodních společnostech a na jejich komunikaci s klienty. Cílem této práce bylo zjistit jak je vnímáno jednání obchodních zástupců farmaceutických firem farmaceutickými asistenty v lékárnách, popsat etické aspekty v této oblasti, a následně navrhnout doporučení pro úpravu vnitřních pravidel, hodnot či etického kodexu ve vybrané farmaceutické společnosti. K naplnění tohoto zadání došlo realizací kvalitativního výzkumu, s cílem analyzovat a hlouběji popsat, jak farmaceutičtí asistenti v lékárnách vnímají jednání obchodních zástupců farmaceutických firem. Aby se eliminovaly zjištěné okolnosti v tomto oboru, je navrženým doporučením pro vybranou společnost důkladná informovanost o etických zásadách a také je navrženo začlenění technik do vzdělávacího programu společnosti, které se zaměřují na empatii. Závěrem lze konstatovat, že dodržování etických zásad a správnou firemní kulturu ve společnosti lze považovat za klíčové v souvislosti s úspěšnou spoluprácí mezi obchodním zástupcem a lékárnou.Ethical behavior is an inseparable part of business life and can have a major impact on corporate culture in business companies and their communication with clients. The aim of this work was to find out how the behavior of sales representatives of pharmaceutical companies in pharmaceutical pharmacies is perceived, to describe the ethical aspects in this field, and then to propose recommendations for adjusting internal rules, values or ethical code in a selected pharmaceutical company. This task was accomplished by carrying out qualitative research to analyze and deeper describe how pharmaceutical assistants in pharmacies perceive the behavior of sales representatives of pharmaceutical companies. In order to eliminate the identified circumstances in this field, the proposed recommendation for the selected company is a thorough knowledge of ethical principles and the incorporation of techniques into the training program of the company that focus on empathy is proposed. In conclusion, adherence to ethical principles and the right corporate culture in the company can be considered crucial in the context of successful cooperation between the sales representative and the pharmacy.
Keywords:
conscience; corporate culture; empathy; ethical code; ethical principles; ethics; motivation; empatie; etické zásady; etický kodex; etika; firemní kultura; motivace; svědomí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/87659