Original title:
"Historická romance" nebo "příběh ctnosti a soucitu"? Thaddeus of Warsaw jako "nový druh psaní"
Translated title:
"Historical Romance" or a "Tale of Virtue and of Pity"? Thaddeus of Warsaw as a "New Species of Writing"
Authors:
Krýsová, Anna ; Nováková, Soňa (advisor) ; Beran, Zdeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] in English The aim of this thesis is to interpret and categorize the lesser known novel Thaddeus of Warsaw by the Scottish author Jane Porter. The novel is characterised by the use of several genre conventions - most importantly those commonly found in the conservative anti-jacobin novel or national tale, historical novel and novel of sensibility. Porter's novel is interpreted from all three perspectives and also compared to other relevant novels from roughly the same period: Self- Control by Mary Brunton, The Old English Baron by Clary Reeve and The Wild Irish Girl by Lady Morgan. The comparison aims at the contextualization of Thaddeus of Warsaw and the observation of similarities and differences in the approach to certain themes or motives. The most important motives is that of a trial that shows the character of the protagonist in action, continuity, universality and even a certain parabolic nature of history, an emphasis on virtue and the use of sentimental conventions to portray the emotions of characters. This analysis is preceded by an interpretation of two authorial prefaces. The new one (from 1831) claims that the work it comments on is a historical novel published even before Sir Walter Scott's Waverley, usually considered the first historical novel. The older preface published alongside...v češtině Cílem této diplomové práce je interpretace a kategorizace málo známého románu Thaddeus of Warsaw skotské autorky Jane Porter. Román se vyznačuje použitím mnoha žánrových konvencí, mezi nejvýznamnější z nichž můžeme zařadit konzervativní román nebo národní příběh, historický román a sentimentální román. Centrální román je postupně interpretován skrze optiku těchto tří žánrů a dále porovnán s dalšími relevantními romány z tohoto období, Self-Control od Mary Brunton, The Old English Baron od Clary Reeve a The Wild Irish Girl od Lady Morgan. Cílem tohoto srovnání je kontextualizace románu Jane Porter a pozorování podobností nebo rozdílů ve zpracování určitých témat či motivů. Nejdůležitějšími motivy je životní zkouška, ve které vyjde najevo charakter hrdiny, kontinuita, univerzálnost až jakási parabolická povaha historie, důraz na ctnosti a použití sentimentálních konvencí pro zobrazování pocitů postav. Této analýze předchází interpretace dvou autorčiných předmluv, z nichž novější (1831) tvrdí, že román, k němuž je připojena, je historický román vydaný ještě před tím, než se objevilo Waverley Sira Waltera Scotta, který je běžně pokládán za zakladatele tohoto žánru. Starší předmluva vydaná současně s románem v roce 1803 naopak zařazuje Porter mezi autory konzervativních románu namířených proti...
Keywords:
18th and 19th century British literature; British women writers; Jane Porter; novel of sensibility; Scottish literature; Sir Walter Scott; britská literatura 18. a 19. století; britské spisovatelky; Jane Porter; sentimentální román; Sir Walter Scott; skotská literatura
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/87596