Original title:
Psychická kondice u učitelů v pedagogické praxi
Translated title:
Teachers´ mental condition at their pedagogical practise
Authors:
VITEJČKOVÁ, Martina Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá psychickou kondicí učitelů. Cílem teoretické části v diplomové práci je definice základních pojmů, které s tématem souvisejí, vymezení pojmů k psychické kondici učitelů a k její revitalizaci. Zvláštní pozornost je věnována syndromu vyhoření, protože právě učitelé jsou značně ohroženou skupinou. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem. Prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů jsou u učitelů v pedagogické praxi zjišťovány subjektivně vnímané příčiny stresu a strategie, kterých používají k udržení psychické a profesní kondice.The dissertation deals with mental condition of teachers. Theoretical part of the dissertation aims to define basic terms related to the main topic, delimit terms to mental condition of the teachers and to its revitalization. Special attention is dedicated to burnout syndrome, because teachers are considerably threatened group. Practical part is made by qualitative research. Via semi-structured interviews are investigated causes of teachers´s stress and strategies, which are used to maintaining mental and professional condition.
Keywords:
burnout syndrome; manage stress; mental hygiene; stress; Teacher; the cause of stress; psychohygiena; příčiny stresu; stres; syndrom vyhoření; Učitel; zvládání stresu Citation: VITEJČKOVÁ, Martina. Psychická kondice u učitelů v pedagogické praxi. České Budějovice, 2017. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44751