Original title:
Řízení malé firmy v oblasti služeb. Rozšíření provozu.
Translated title:
Small Business Management in the Service Sector - expanding business
Authors:
Trnka, Aleš ; Zadražilová, Dana (advisor) ; Zadražil, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou rozšíření provozu malé firmy. Cílem práce je poskytnout přehled o komplexnosti problematiky, proto prochází všechny hlavní aspekty, kterým se musí podnikatel /manažer malé firmy věnovat před samotným rozšířením, v jeho průběhu i po něm. Výrazněji se práce věnuje problematice náboru a začlenění nových zaměstnanců. Práce v teoretické části vychází ze studia relevantní literatury a zákonů a vypichuje z nich podstatné body s ohledem na zkoumanou problematiku. V aplikační části zkoumá společnost z oblasti retailu sektoru automotive, která v současné době prochází procesem rozšíření a na jejím případu studuje podstatné jevy, kterým je třeba věnovat pozornost. Hodnotící část práce shrnuje nabyté poznatky a vyvozuje doporučení pro podnikatele / manažery malých firem. Předestírá zásadní body, kterými by se měl podnikatel / manažer zabývat před vlastním rozšířením, popisuje jednotlivé fáze rozšíření a jejich průběh, nastiňuje témata, jimž je třeba se věnovat i v průběhu rozšíření a po vlastím rozšíření. I v této části je kladena zvýšená pozornost na problematiku personalistiky. Na konkrétním příkladu zkoumané společnosti je zhodnoceno co pozitivního i negativního bylo v souvislosti s rozšířením učiněno.The thesis deals with the issue of expanding the operation of a small company. The aim of the thesis is to provide an overview of the complexity of the problem, so it explores the main issues that an entrepreneur/manager of a small company has to deal with before, during and after the expansion itself. Most importantly, the thesis focuses on the recruitment and integration of new employees. The theoretical part of this thesis is based on the study of relevant literature and legislation and focuses on the essential points of the studied issue. The practical part of the thesis examines a retail company in the automotive sector, which is currently undergoing a process of expansion and this example is used to study factors that affect small businesses in general. The evaluation part of the thesis summarizes the acquired knowledge and draws conclusions from it to make recommendations for entrepreneurs/managers of small companies. It presents key points for an entrepreneur/manager to consider prior to an expansion, describes the individual phases of the expansion and the processes within each, and outlines issues that need to be addressed both during and after an expansion. In this section, special attention is given to the issue of human resources. Using the concrete example of the surveyed company, the positive and negative outcomes of the expansion are assessed.
Keywords:
business culture; business expansion; business manager; entrepreneur; family business; micro-enterprise; organizational structure of firms; personnel management; small business; firemní kultura; malá firma; manažer podniku; mikropodnik; organizační struktura firem; personalistika; podnikatel; rodinná forma; rozšíření podniku
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/71124