Název:
Automobil jako místo pro život?
Překlad názvu:
The car as a place to live?
Autoři:
Maršálek, Jan ; Šimůnek, Michal (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Osobní automobil je jedním z klíčových atributů života ve vyspělých západních společnostech a jako takový je prosycen řadou sociálních významů, které si mnohdy ani neuvědomujeme: automobil slouží jako materializace naší svobody pohybu, často slouží jako statusový symbol, automobil je pro mnohé jakýmsi osobním chrámem, specifickým soukromým prostorem, do něhož bývá hodně vidět atd. V automobilech trávíme čím dál více času, a přitom jen velmi omezeně jsme schopni reflektovat, k jakým dalším aktivitám automobil používáme, jaké činnosti vykonáváme a jaké technologie využíváme ve chvíli, kdy řídíme nebo kdy jsme v roli spolucestujícího. Činnosti, které vykonáváme při řízení, a zejména pak pestrá škála věcí, kterými postupně doslova zaplňujeme nově zakoupené auto, mohou být velmi zajímavé pro pochopení spotřebního chování automobilistů. Cílem práce by mělo být pokusit se pochopit, co, kdy a proč si do-kupujeme do svých automobilů, tedy pokusit se popsat spotřební chování obyvatel automobilů. Metodologicky je práce založena např. na dotazníkovém šetření, jako velmi zajímavá alternativa se nabízí např. kvalitativní metoda fotografií podporovaných roz-hovorů (srov. např. G. Bell. 2011.Unpacking Cars: Doint Anthropology at Intel. Anthronotes 32(2), 1-6. Dostupná na http://anthropology.si.edu/outreach/anthnote/Fall2011web.pdf).A personal car belongs among the key aspects of living in developed countries and as such is being connected to a number of social meanings that people are not very often aware of. A car represents a materialization of our freedom of movement, it is considered to be a status symbol, for some it may be a personal kind of sanctuary, specific personal space etc. People do spend more and more time in cars and yet, they are very restrictively able to reflect to what other activities do they use their car for or what kinds of technology do they use while driving or just being a passenger. Activities people do during driving as well as a variety of stuff they get to fill their newly bought car may be very interesting for understanding consumer behaviour of car-drivers. The main purpose of this thesis is to try to understand what, when and why do people buy to put into their cars, to describe the consumer behaviour of those who nearly live in their cars. The methodology is based e.g. on questionnaire survey. As a very interesting alternative may be also seen a qualitative method of interviews supported with photography (comparison with e.g. G. Bell. 2011. Unpacking Cars: Doint Anthropology at Intel. Anthronotes 32(2), 1-6. Available in http://anthropology.si.edu/outreach/anthnote/Fall2011web.pdf ).
Klíčová slova:
automobil; automobilismus; individuální vlivy; predispozice spotřebního chování; spotřební chování; spotřební kultura; car; consumer behavior; consumer culture; individual influences; motoring; predisposition to consumer behavior
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/71231