Název:
Koeficienty kvality vo financovaní vysokých škôl v Českej republike a na Slovensku
Překlad názvu:
Quality coefficientes in financing of tertiary education in the Czech Republic and Slovakia
Autoři:
Chlebuš, Jakub ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Bušovský, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [slo][cze][eng] Vzdelaní ľudia sa pre dnešné štáty stávajú jednou z najdôležitejších priorít. Práve vzdelané obyvateľstvo je hlavným predpokladom, ktorý danej krajine môže zabezpečiť ekonomický rast, stabilitu a prosperitu. Keďže sú vysoké školy považované za vrcholné centra vzdelanosti, je vhodné im venovať samostatnú pozornosť. Vysoké školstvo je jednou z oblastí, ktorá je priamo naviazaná na štátny rozpočet a to ako v Českej tak aj v Slovenskom republike. Obe krajiny musia riešiť zložité otázky zamerané na alokáciu finančných prostriedkov do jednotlivých úrovní školstva a škôl samotných. Bakalárska práca je zameraná na popis systému financovania vysokého školstva v dvoch sledovaných krajinách a na vykreslenie mechanizmov, ktorými sa riadia ich dotačné politiky. Úvodom práce je vzdelávanie zasadené do kontextu verejných financií, kde je vnímaný jeho rozmer, o.i. ako pozitívna externalita. Potom plynule nadväzuje na legislatívny rámec vysokoškolského vzdelávania oboch krajín ako jedného z faktorov, ktorý ovplyvňuje hospodárenie vysokej školy s finančnými prostriedkami. Následne je podaná analýza systému financovania, kde sa od roku 2010 v českom systéme financovania vysokých škôl zavádza koeficient kvality. Ten je zložený z niekoľkých čiastkových ukazovateľov a teda výška získaných finančných prostriedkov od štátu pre verejné vysoké školy v ČR je závislá na ukazovateľoch tohto koeficientu. Ide napríklad o výsledky vývoja, výskumnej alebo umeleckej činnosti, počty profesorov a docentov alebo počty zamestnaných absolventov. Na záver sú zhrnuté ciele a poznatky, ktoré z analýz vyplynuli.Vzdělaní lidé se pro dnešní státy stávají jednou z nejdůležitějších priorit. Právě vzdělané obyvatelstvo je hlavním předpokladem, který dané zemi může zabezpečit ekonomický růst, stabilitu a prosperitu. Jelikož jsou vysoké školy považovány za vrcholná centra vzdělanosti, je vhodné jim věnovat samostatnou pozornost. Vysoké školství je jednou z oblastí, která je přímo navázána na státní rozpočet a to jak v České tak i ve Slovenské republice. Obě země musí řešit složité otázky zaměřené na alokaci finančních prostředků do jednotlivých úrovní školství a škol samotných. Bakalářská práce je zaměřena na popis systému financování vysokého školství ve dvou sledovaných krajinách a na vykreslení mechanizmů, kterými se řídí jejich dotační politiky. Úvodem práce je vzdělávání zasazeno do kontextu veřejných financí, kde je vnímán jeho rozměr, mj. jako pozitivní externalita. Pak plynule navazuje na legislativní rámec vysokoškolského vzdelávání obou zemí jako jednoho z faktorů, který ovlivňuje hospodařední vysoké školy s finančními prostředky. Následně je podána analýza systému financování, kde se od roku 2010 v českém systému financování vysokých škol zavádí koeficient kvality. Ten je složený z několika dílčích ukazatelů, tudíž je výše získaných finančních prostředků od státu pro veřejné vysoké školy v ČR závislá na ukazatelích tohoto koeficientu. Jde například o výsledky vývoje, výzkumné nebo umělecké činnosti, počty profesorů a docentů, nebo počty zaměstnaných absolventů. Závěrem jsou shrnuty cíle a poznatky, které z analýz vyplynuly.Educated people are becoming one of the most important priorities for the countries nowadays. It is the educated population that is the main prerequisite, which can ensure economic growth, stability and prosperity of a country. Because universities are considered the top education centers, it is suitable to focus on themselves. Tertiary education is one of the areas which is bound to national budgets of both the Czech Republic and Slovakia. Both countries must solve difficult questions focused on allocation of funds to individual levels of education and the schools themselves. The bachelor thesis focuses on financial system of tertiary education in the two monitored countries and in description of mechanisms, which govern the subsidy policy. At the introduction, the education is set into the context of public finance, where its dimension is perceived as a positive externality. Later it fluently continues to a legislative framework of tertiary education of both countries as one of the factors, which affects the economics of universities with funds. Then an analysis of system of financing the tertiary education is performed, where there are quality coefficientes introduced in the Czech Republic. It consists of partial indexes, therefore the amount of obtained funds from the government for public universities depends on indexes of the coefficient. It is for instance results of development, research and art activities, number of professors and associate professors, or number of employed alumnis. At the conclusion the goals and knowledge coming from the analysis are summarized.
Klíčová slova:
dotační politika; koeficient kvality K; rozpočet vysoké školy; rozpočtované výdaje; terciární vzdělávání; veřejné vysoké školy; budgeted expenses; public universities; quality coefficient K; subsidy policy,; tertiary education; university budget
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/70897