Original title:
Vliv off-line reklamy na návštěvnost webové stránky
Translated title:
An influence of offline advertising on website traffic
Authors:
Solnický, Vojtěch ; Löster, Tomáš (advisor) ; Šimpach, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V práci je zkoumána časová řada návštěvnosti webové stránky, pomocí krabičkových a spojnicových grafů. Na organické návštěvnosti, což je část celkové návštěvnosti, je proveden F-test sezónnosti, který sezónnost prokazuje, následně je tato časová řada od sezónnosti očištěna pomocí metody X-13 ARIMA. Dále je zkoumán vliv investic do offline reklamy na organickou návštěvnost. Pomocí Dickey-Fulerova testu je zjištěno, že časové řady jsou stacionární, pro zkoumání závislosti je použit ADL model. Výsledný model je následně otestován na přítomnost heteroskedasticity ARCH testem, na autokorelaci Breusch-Gofreyho testem a normální rozdělení reziduí Jarque-Bera testem. Model prokazuje závislost organické návštěvnosti na investicích do televizní reklamy ve stejném období a organické návštěvnosti v předchozím měsíci.The time series of sessions on web site is investigated in the paper with using box and line plots. On organic traffic, which is part of the main time serie of sessions, is aplicated F-test of seasinality which proves presence of seasonality. The seasonality is removed from time searie by X-13 ARIMA method. The influence of offline advertising on organic traffic of the website is investigated in the second part of this work by using ADL model, but firstly all time series are tested on stacionarity by Dickey-Fuler test which proves, that they are all stacionary. The final model is tested on heteroscedasticity by ARCH test with no prove of it, on autocorelation by BG test also with no prove of it and by Jarque-Bera test on normal distribution of residuals, which proves that they follow normal distribution. The result from test says, that the time searie of organic traffic of the website is influenced by television advertising and by lagged organic trafic itslef with lag of one month.
Keywords:
ADL model; offline advertising; organic traffic; ADL model; offline reklama; organická návštěvnost webu
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/70590