Original title:
Observing the Unobservable: Education and Signaling in Middle-Income Countries
Translated title:
Observing the Unobservable: Education and Signaling in Middle-Income Countries
Authors:
Kashkarov, Daniil ; Špecián, Petr (advisor) ; Chytilová, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] The thesis examines the role of education signaling in dealing with information asymmetry on labor markets of lower-middle-income countries. The original hypothesis states that signaling component of education has significant effect on hiring decisions and wages in this group of states. To test the hypothesis, the model of employer learning is launched on individual cross-section data for four lower-middle-income countries: Armenia, Bolivia, Ghana and Vietnam. The natural logarithms of hourly wages are regressed on years of education, experience, measures of employees' aptitude, education-experience and aptitude-experience interaction terms. Maximum of parents' education, self-reported cognitive skills score and job-related skills score are used as proxies for workers' ability. No reliable evidence of education signaling being applied on labor markets of the studied countries was found, although information asymmetry is present.Práce zkoumá úlohu signalizační funkce vzdělání při řešení informační asymetrie na trzích práce v zemích s nižším středním příjmem. Výchozí hypotéza práce je, že signalizační složka vzdělání má v této skupině států významný vliv na rozhodnutí o přijetí do zaměstnání a na mzdy. Pro testování hypotézy je použit model učení zaměstnavatele na průřezových datech pro čtyři země s nižším středním příjmem: Arménii, Bolívii, Ghanu a Vietnam. Regresní model využívá přirozené logaritmy hodinových mezd vysvětlované délkou vzdělání, zkušeností, měřítky zaměstnaneckých dispozic (aptitude) a interakčními termíny zkušenost-vzdělání a zkušenost-dispozice. Jako proxy pro měření schopností zaměstnanců jsou využity proměnné nejvyšší dosažené vzdělání rodičů, skóre autoreportovaných kognitivních schopností a skóre hodnocení pracovních dovedností. Přestože informační asymetrie je na trzích práce ve studovaných zemích přítomná, žádná spolehlivá evidence o využívání signalizační funkce vzdělání nebyla nalezena.
Keywords:
education signaling; employer learning; human capital; information asymmetry; labor markets; informační asymetrie; lidský kapitál; signalizační funkce vzdělání; trhy práce; učení zaměstnavatele
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69791