Original title:
Politická a veřejná diskuse k "šátkovému zákonu" ve Francii v roce 2004
Translated title:
Political and Public Discussion on the "Headscarf Law" in France in 2004
Authors:
Damková, Jitka ; Emler, David (advisor) ; Tomalová, Eliška (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této práce je ukázat názor politické reprezentace a odborné veřejnosti na legislativu upravující nošení ostentativních náboženských symbolů ve veřejných školách ve Francii. V úvodu práce je nejprve představen princip laïcité, který silně ovlivňuje francouzské státní školství, část je taktéž věnována přímo zákonu, který vstoupil v platnost v březnu 2004. Hlavní pozornost je ovšem věnována politické, respektive veřejné diskuzi a názorům, které v období přijímání zákona panovaly ve francouzské společnosti. Práce předpokládá, že i přes tak zásadní téma, jakými muslimské šátky jsou, panovala v rámci celé společnosti shoda a rozdílné názory se objevovaly pouze v určitých detailech.The main purpose of this bachelor thesis is to show the opinion of political and specialized public on the legislation concerning wearing of ostentatious religious symbols at public schools in France. At the very beginning of the thesis, the principle of laïcité is introduced, because it strongly influences French public education system; one part is also devoted to the "headscarf law" itself. The main attention is dedicated to political or more precisely public discussion and the opinions, which emerged during the period of acceptation of the law, within the French society. The thesis assumes that despite the fact that the topic of headscarf is crucial, there was a consensus within the society and the differences of the opinions emerged only in the specific details.
Keywords:
education; France; laïcité; legislation; Muslim headscarf; ostentatious; Francie; laïcité; legislativa; muslimský šátek; ostentativní; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/87370